Lapin hyvinvointialueella aloitettiin 4.12.2025 Mediconsult Oy:n toimittaman Saga Sosiaalihuolto -asiakastietojärjestelmän käyttö. Saga otettiin käyttöön Tervolan, Keminmaan, Ylitornion ja Enontekiön sosiaalipalveluissa, kuraattorien yksilöasiakkuuksissa sekä Pelkosenniemen ja Savukosken kotihoidossa ja asumisyksiköissä. Käyttö laajenee koko hyvinvointialueelle helmikuussa 2026.
Saga tukee sosiaalihuollon yhtenäistämistä ja uudistamista
Kansalliset vaatimukset, erityisesti Kanta-palveluihin liittyminen, vaikuttavat laajasti hyvinvointialueiden sosiaalihuollon toimintatapoihin ja asiakastyön prosesseihin. Totutut käytännöt muuttuvat, kun asiakkaan asioita käsitellään ja asiakastietoja kirjataan jatkossa kansallisesti määritellyn prosessin ja asiakirjarakenteiden mukaisesti.
Mediconsultin Kanta-sertifioitu Saga Sosiaalihuolto -asiakastietojärjestelmä on edelläkävijä kansallisten vaatimusten täyttämisessä. Hyvinvointialuetasoisen Sagan käyttöönotto tukee sosiaalihuollon yhtenäistämistä ja uudistamista hyvinvointialueiden omien tavoitteiden ja uusimpien kansallisten vaatimusten pohjalta.
Lapin hyvinvointialueella tähän Kanta-liittymisen edellyttämään sosiaalihuollon toiminnanmuutokseen on valmistauduttu poikkeuksellisen hyvin. Aikaisempia kuntakohtaisia käytäntöjä on yhtenäistetty ja uudistettu määrätietoisesti kansallisten vaatimusten mukaisesti hyödyntäen uuden asiakastietojärjestelmän tarjoamia mahdollisuuksia. Hyvän valmistelun ansiosta Lapissa on kyetty tekemään selkeitä linjauksia käyttöönotettavan asiakastietojärjestelmän kokonaisuuden sisällöistä. Tämä on helpottanut ratkaisevasti Sagan käyttöönottoon valmistautumista ja suunnitelluissa aikatauluissa pysymistä.
Saga helpottaa ja nopeuttaa ammattilaisten työtä
Saga Sosiaalihuolto -asiakastietojärjestelmän joustava ja modulaarinen käyttöliittymä ja kansallisten vaatimusten mukaiset kirjaamismallit helpottavat ja nopeuttavat asiakastietojen kirjaamista ja hallintaa. Saga varmistaa saman käyttökokemuksen sosiaalihuollon asiantuntijoille kaikissa palveluyksiköissä ja palvelutehtävissä.
Saga avulla tietoja voidaan siirtää laajasti ja reaaliaikaisesti, joten tieto on helposti asiantuntijoiden saatavilla eri yksiköissä, myös sosiaali- ja terveydenhuollon välillä. Sosiaalihuollon ammattilaisten ja asiakkaiden kannalta keskeiset tiedot ja toiminnot ovat käyttöliittymässä selkeästi näkyvillä ja harvemmin tarvittavat löytyvät helposti taustalta. Ammattilaiset voivat tarkastella tietoja yhtä aikaa useasta eri moduuleista, jolloin heidän ei tarvitse hyppiä eri sivujen välillä edestakaisin.
Asiakkaat näkevät omat tietonsa OmaKanta-palvelussa
Sosiaalipalveluissa kirjatut asiakastiedot näkyvät OmaKannassa sitä mukaa kun eri yksiköt ottavat Sagan käyttöönsä. Asiakas tai hänen puolestaan asioiva henkilö näkee jatkossa OmaKannassa muun muassa itseään koskevat sosiaalihuollon päätökset, palvelutarpeen arviot ja asiakassuunnitelmat sekä oman työntekijän yhteystiedot.
Vanhoista järjestelmistä luopuminen vähentää kustannuksia
Lapin hyvinvointialueella on tähän asti ollut käytössä 17 sosiaalihuollon erillistä järjestelmää sekä yhdeksän kuraattorien käyttämää järjestelmää. Sagan käyttöönottojen myötä hyvinvointialue voi luopua näistä vanhoista, kuntakohtaisista sosiaalihuollon tietojärjestelmistä. Tämä tuo merkittävät taloudelliset säästöt.
Lapissa Saga kuuluu Eskon asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuteen
Mediconsultin Saga Sosiaalihuolto -asiakastietojärjestelmä voitti Esko Systems Oy:n järjestämän kilpailutuksen, jossa Esko Systems kilpailutti järjestelmän Kainuun, Pohjois-Pohjanmaan (Pohde) ja Lapin hyvinvointialueille. Pohteella Sagaa käytetään jo osassa toiminnoista ja käyttö laajenee kaikkiin muihinkin yksiköihin lähikuukausien aikana. Kainuussa Sagan käyttö aloitetaan helmikuussa 2026.
Lue lisää
Lapin hyvinvointialueen tiedote aiheesta 14.11.2025