Saga Sosiaalihuolto-asiakastietojärjestelmään integroitava tekoälytyökalu auttaa sosiaalihuollon ammattilaisia lastensuojeluilmoitusten käsittelyssä ja nopeuttaa lasten ja perheiden pääsyä avun piiriin. Sagan osaksi tuleva työkalu on yksi ensimmäisistä suoraan sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmiin liitettävistä tekoälyratkaisuista Suomessa. Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirha) kertoo, että tekoälytyökalua kokeilee parhaillaan yksi sosiaalityön tiimi.
Tekoäly nopeuttaa lakisääteisen palvelutarpeen arvioinnin tekemistä asiakastietojen pohjalta. Pirkanmaan hyvinvointialueella kehitetty työkalu integroidaan osaksi Saga Sosiaalihuolto -asiakastietojärjestelmää ja siitä tulee kiinteä osa sosiaalihuollon ammattilaisen työnkulkua.
Tekoälytyökalusta saa parhaan hyödyn työssä vasta kun se liitetään moderniin asiakastietojärjestelmään. Sagaan kehitettävät AI-työkalut kytketään saumattomasti osaksi sosiaalihuollon prosesseja. Tekoälytyökaluja kehitetään Mediconsultilla tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa.
– Tavoitteenamme on tuottaa markkinoiden parhaimmat ja käytettävimmät ratkaisut myös tekoälyn saralla, sanoo Mediconsultilla AI-kehittämisestä vastaava lääketieteellinen johtaja Ville Salaspuro.
Sosiaalihuollon ammattilaisen työprosessin sujuvuutta on Sagassa erityisesti painotettu. Ammattilainen saa käyttöönsä AI-työkalun koostaman ja generoiman lapsen ja perheen palvelutarpeen arvioinnin lain edellyttämässä rakenteisessa muodossa.
Sosiaalihuoltolain mukaan kaikilla sosiaalihuollon tarpeessa olevilla henkilöillä on oikeus saada palvelutarpeen arviointi. Sen tekeminen on aloitettava viipymättä ja se on tehtävä loppuun ilman aiheetonta viivytystä. Kaikista palvelutarpeen arvioinneista on laadittava Sosmeta-asiakasasiakirjarakenteen mukaiset asiakasryhmäkohtaiset palvelutarpeen arvio -asiakirjat.
AI-toiminnallisuus hyödyttää sekä ammattilaisia että asiakkaita
AI-työkalun integroiminen osaksi Sagaa mahdollistaa sen, että asiakkaan asioista vastaava sosiaalihuollon ammattilainen saa asiakassuunnitelman laatimisen pohjaksi Sagaan valmiin palvelutarpeen arvioinnin. Ammattilaisella on mahdollisuus korjata ja täydentää AI-työkalun laatimaa arviota. Hänellä on aina halutessaan myös mahdollisuus koota palvelutarpeen arvioinnissa tarvitsemansa tiedot ja tehdä palvelutarpeen arvio Sagassa itse ilman tekoälyn apua.
Sagaan tuotava AI-perusteinen palvelutarpeen arvio -toiminnallisuus helpottaa sosiaalihuollon ammattilaisten työtä ja vapauttaa merkittävästi työaikaa palvelutarpeen arviossa tarvittavien tietojen kokoamisesta tietojen hyödyntämiseen sekä asiakassuunnitelmien tekemiseen ja toimeenpanoon. Toiminnallisuus vahvistaa myös asiakkaan asemaa, kun asiakkaan tilannearvioon ja palvelutarpeen arviointiin vaikuttavia tietoja on mahdollisuus koota tarkasti ja kattavasti huomattavan suuristakin tietomääristä.
AI-perusteista palvelutarpeen arviota voidaan laajentaa myös muihin asiakasryhmiin
Lapsen ja perheiden palvelutarpeen tekemiseen hyödynnettävää AI-toiminnallisuutta on mahdollista laajentaa vastaavalla tavalla myös muiden asiakasryhmien, kuten työikäisten, ikäihmisten ja vammaispalvelujen palvelutarpeen arviointien tekemisessä.
Palvelutehtävien tietotarpeet eroavat toisistaan: niitä määrittävät palvelutehtävät ja asiakkaan tuen tarve. Siksi nyt Sagaan integroitava lapsen ja perheen palvelutarpeen arviointityökalu ei sellaisenaan sovellu muiden asiakasryhmien palvelutarpeiden arviointeihin.
Kysy lisää
