Soita meille: +358 10 524 5500

  • Seuraa meitä somessa:

fi / en

Post Fetaured Image

Suomi.fi-viesteillä ajan ja kustannusten säästöä Siun sotessa

Pohjois-Karjalan Siun sotessa otettiin käyttöön Suomi.fi-viestipalvelu sähköistä viestintää varten syksyllä 2019. Potilastietojärjestelmä Mediatri toimii vahvan tunnistautumisen Suomi.fi-palvelun kanssa saumattomasti yhdessä.

Suomi.fi on kansalaisen sähköinen asiointipalvelu, jonne voi vastaanottaa useiden eri viranomaisten viestintää tietoturvallisesti. Julkisen puolen toimijalle Suomi.fi-viestit on lakisääteinen toiminnallisuus. Sähköisellä viestikanavalla on selviä hyötyjä niin kuntalaisille kuin organisaatiollekin.

Ammattilainen voi lähettää lähes minkä tahansa dokumentin, kuten ajanvarauskirjeet, asiakasmaksupäätökset tai potilasohjeet potilastietojärjestelmä Mediatrista suoraan Suomi.fi-palveluun. Mikäli asiakas ei ole ottanut käyttöön sähköistä Suomi.fi-tiliä, hoitaa kumppani tulostamisen ja kirjepostituksen. Täten asiakkaat saavat halutessaan kirjeensä paperisina mutta Siun soten näkökulmasta kaikki viestit lähtevät samalla tavalla, mikä vähentää työtä.

”Suomi.fi-viesteillä saamme parannettua asiakasviestintää erityisesti sähköisten viestien nopeuden myötä. Monikanavaisuus tuo joustavuutta – voimme tarjota asiakkaille helposti sekä sähköistä että paperista viestintää, ja silti samalla yksinkertaistaa omaa postittamisprosessiamme”, kertoo Piritta Kärki, Siun soten projektipäällikkö.  
 

Nopeampi ja automatisoitu kirjepostitusprosessi

Sähköinen viestintä tuo kustannussäästöjä postikulujen ja hallinnollisen työn vähentyessä. Siun sotella postituskustannukset ovat laskeneet puoleen niiden yksiköiden osalta, jotka ovat ottaneet Suomi.fi-viestipalvelun käyttöön. Lisäksi säästyy aikaa tulostamiselta ja muulta käytännön työltä, jota postittamiseen liittyy.  

”Suomi.fi-viestien myötä saimme sähköistettyä, yhdenmukaistettua ja tarkistettua potilaiden ajanvarauskirjeet liitteineen sekä lähetysprosessit käyttöönottaneiden yksiköiden osalta. Kirjepostitusprosessi on kaikkineen nopeutunut ja automatisoitunut”, Piritta Kärki jatkaa.

Lähetetyistä viesteistä jää lokitieto yksikön kansioon, mikä parantaa postin jäljitettävyyttä. Erikoissairaanhoidossa on tarkoitus saada kaikki lähtevät ajanvarauskirjeet Suomi.fi-viestipalvelun piiriin.

”Suomi.fi-viestipalvelu on muuttanut paljon toimintatapojamme ja suuri osa viesteistä lähtee Suomi.fi:n kautta sähköisinä tai kumppanin avulla paperipostina”, Kärki toteaa.

Laajennussuunnitelmissa on mm. massalähetyksinä lähetettävät ajanvarauskirjeet ikäkausitarkastuksiin neuvolan, suun ja kouluterveydenhuollon puolelta. Myös kuntalaisen verkkoajanvarauksiin toivotaan jatkossa automatisoitua sähköistä viestintää: käyntiin liittyvät valmistautumisohjeet voitaisiin jatkossa lähettää Suomi.fi-viestipalveluun ilman manuaalista työtä. Siun Sotessa sähköinen asiointi on otettu tehokkaasti käyttöön myös esitietokyselyiden osalta; tietyt esitiedot kerätään sähköisten lomakkeiden avulla ja tiedot saadaan siirtymään automaattisesti potilastietojärjestelmään.

Lue myös muita asiakastarinoitamme: 

Digitaaliset palvelut Kaikki

Kiinnostuitko? Otathan yhteyttä.

Haluatko kuulla tarkemmin, miten ratkaisumme voivat auttaa? Ota yhteyttä!