Soita meille: +358 10 524 5500

  • Seuraa meitä somessa:

fi / en

Post Fetaured Image

Tekstiviestimuistutteet vähensivät perumattomia aikoja suun terveydenhuollossa

Perumattomat ajanvaraukset aiheuttavat julkiselle hammashuollolle vuosittain miljoonien eurojen tappiot. Tekstiviestillä lähetettävä muistutus lähestyvästä vastaanottoajasta on tuonut hyviä tuloksia Äänekoskella.

Peruuttamattomat ajat jäävät usein käyttämättä, sillä uutta potilasta on lyhyellä varoitusajalla monesti mahdotonta saada pois jääneen tilalle. Perumattomat ajanvaraukset suun terveydenhuollossa aiheuttavatkin vuosittain veronmaksajille merkittävää hukkaa. Vaikka yli 15-vuotias potilas saa usein perumattomasta ajanvarauksesta sakkomaksun, se ei kuitenkaan vastaa suuruudeltaan toteutumattoman käynnin todellisia kustannuksia. Esimerkiksi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri laskuttaa perumattomasta ajanvarauksesta 51,40 euroa, vaikka suuhygienistin tai hammashoitajan käynnin todelliset kustannukset vuonna 2017 olivat 64 euroa kerralta, hammaslääkärikäynnin hinta 126 euroa. Yle uutisoi vuonna 2017 pelkästään Eksoten alueella hammashoitajan ja suuhygienistin perumattomien käyntien aiheuttaneen alueella yli 230 000 euron tappiot, hammaslääkärin ajanvarauksen todellisilla kustannuksilla laskettuna tappio oli jopa 460 0000 euroa. 

Tekstiviestillä muistutus vastaanottoajasta

Keski-Suomessa sijaitsevan Äänekosken terveyskeskuksen hammashoitola otti Mediatri-järjestelmänsä yhteyteen käyttöön potilaille tekstiviestitse lähetettävän ajanvarausmuistutteen tammikuussa 2019. Verrattuna vuoden takaiseen tammikuuhun 2018 perumattomien ajanvarausten määrä vähentyi ensimmäisen kuukauden aikana huimat 39,4 %. Konkreettisesti tämä tarkoittaa yli viittäkymmentä perumatonta käyntiä vähemmän ensimmäisen kuukauden aikana ja ajankäytöllisesti säästynyttä 42 tuntia. Muita muutoksia ajanvaraus- tai muistutetoimintoihin ei tehty, ja myös henkilökunnan näppituntuman mukaan perumattomat käynnit vastaanotoilla ovat vähentyneet. Äänekoskella on käytössä myös tekstiviestitse tapahtuva peruutusmahdollisuus, jolloin potilas voi ajanvarausmuistutustekstiviestin ohjeistuksen mukaisesti perua ajanvarauksensa, jolloin se saman tien vapautuu myös ammattilaisen ajanvarauskirjasta uudelleen varattavaksi.

Tekstiviestipalvelu integroitu potilastietojärjestelmään

Muistutusten ja perumismahdollisuuksien lisäksi potilastietojärjestelmään integroitavaa tekstiviestipalvelua voidaan käyttää myös tietoturvalliseen kommunikointiin organisaation tai ammattilaisen ja potilaan välillä, joukkotarkastuksista tiedottamiseen sekä recall-kutsujen lähettämiseen. Tekstiviestit voidaan lähettää suoraan Mediatrin potilaan kansiosta ja keskusteluhistoria sekä lokitiedot jäävät talteen potilastietojärjestelmään. Jokainen potilas antaa itse suostumuksen tekstiviestimuistutteen lähettämiseen, suostumus kirjataan potilaan perustietoihin ja ohjelma lähettää tekstiviestin luvan antaneille potilaille automaattisesti.

Lue myös muita asiakastarinoitamme: 

Digitaaliset palvelut Terveydenhuolto Kaikki

Kiinnostuitko? Otathan yhteyttä.

Haluatko kuulla tarkemmin, miten ratkaisumme voivat auttaa? Ota yhteyttä!