Soita meille: +358 10 524 5500

  • Seuraa meitä somessa:

fi / en

Post Fetaured Image

Digitaalisilla palveluilla helpotusta ammattilaisten korona-arkeen

Nora Jaatinen - 04/11/2020

Koronavirus on muuttanut terveydenhuollon arkea ja lisännyt palveluiden kysyntää. Digitaaliset palvelut tuovat turvallisen tavan purkaa ruuhkia ja jatkaa asiakkaiden palvelemista poikkeusaikana. Poikkeusolojen myötä asiakkaat ovat oppineet hyödyntämään sähköisiä kanavia entistä enemmän ja odottavat etäpalveluiden saamista palveluntarjoajalta – niin terveydenhuollossa, sosiaalihuollossa kuin kuntoutuksessa. Onko teillä jo pohdittu, miten muuttaa omia palveluprosessejanne vastaamaan muuttunutta tilannetta?

Digitaaliset palvelut tarjoavat useita vaihtoehtoja helpottamaan ammattilaisen kiirettä. Samalla asiakkaalle voidaan tarjota joustavuutta. Listasimme eri digitaalisten palveluiden hyötyjä – ota vinkit talteen omalle organisaatiollesi!

Palveluun ohjaus

Palveluun ohjauksella asiakas saadaan ohjattua oikeanlaisen ajanvarauksen äärelle. Asiakkaalta voidaan kysyä kysymyksiä esimerkiksi oireista, jolloin voidaan varmistaa, että hengitystieoireiset asiakkaat varaavat ajan tiettyyn toimipisteeseen tai tietylle vastaanottajalle. Yksinkertaisella toiminnolla voidaan edesauttaa asiakkaiden turvallisuutta. Ammattilaisten työaikaa säästyy, kun ajanvaraus ohjautuu suoraan oikein. Myös sähköinen oirearvio on jo arkipäivää Omaolo-palvelun kautta. Liittämällä oirearvio suoraan organisaatioon ajanvaraukseen, voidaan kuntalaiselle tarjota sopiva aika varattavaksi ilman puhelinyhteydenottoa.

Verkkoajanvaraus

Verkkoajanvaraus vapauttaa huomattavan määrän ammattilaisten resursseja, kun puheluiden määrä vähenee. Samalla asiakas voi varata ajan joustavammin sekä myös perua ajan helposti esimerkiksi sairastapatuksen sattuessa.

"Verkkoajanvaraus vähensi ajanvarauspuheluiden määrää 20 % jo ensimmäisen kuukauden aikana Työterveys Wellamossa."

Sähköiset esitiedot

Potilas voi täyttää esitietolomakkeensa verkossa jo ennen vastaanotolle tuloa, silloin kun hänelle itselleen parhaiten sopii. Ammattilainen pääsee hyödyntämään lomakkeen tietoja helposti jo ennen vastaanottoa.

Lomakkeiden täyttäminen etukäteen sähköisesti säästää potilaan ja ammattilaisen aikaa vastaanotolla, minkä lisäksi se helpottaa henkilökunnan työtä, kun tietojen syöttäminen koneelle jää pois.

"Puhelimitse tehtyihin esitietohaastatteluihin verrattuna päiväkirurgisella osastolla onnistuttiin säästämään yhden henkilötyöviikon verran kuukaudessa hoitajien työaikaa."

Asiakkaan ei tarvitse viettää aikaa odotustilassa täyttäen lomakkeita. Lyhyempi aika yhteisissä tiloissa auttaa pienentämään tartuntariskiä.

Sähköisillä kanavilla saa myös lähetettyä hoito-ohjeet asiakkaalle tietoturvallisesti ilman paperipostia.

Tekstiviestipalvelu

Asiakas saa puhelimeensa muistutuksen tekemästään ajanvarauksesta ja voi tarvittaessa perua ajan verkossa tai tekstiviestillä. Peruttu aika päivittyy ajanvaraajille ja on välittömästi varattavissa uudelleen.

"Tekstiviestimuistutteiden avulla perumattomat ajanvaraukset vähenivät 39 % ensimmäisen kuukauden aikana Äänekosken suun terveydenhuollossa."

Tekstiviesteillä saadaan helposti tiedotettua asiakkaille poikkeavista ohjeista esimerkiksi vastaanotolle saapumiseen liittyen. Jos lääkäri sairastuu, voidaan ajan siirtämisestä tai peruuntumisesta viestiä nopeasti. Tekstiviestillä on myös kätevää ilmoittaa laboratoriotulokset, mikäli tarvetta jatkotoimenpiteisiin ei ole. Esimerkiksi negatiiviset Covid-vastaukset voidaan asettaa lähtemään automaattisesti asiakkaille, mikäli tekstiviestilupa on kunnossa.

Etävastaanotto

Etävastaanotto kotoa käsin on turvallisin tapa asiakkaalle saada hoitoa. Video- tai chat-yhteydellä saa hoidettua useita asioita, kuten hoidontarpeen arviointia, nopeasti ja helposti. Etävastaanotto on kilpailukykytekijä erityisesti tilanteissa, joissa asiakkaat eivät halua tulla paikan päälle.

Organisaatiolle etäratkaisut mahdollistavat vastaanoton pitämisen myös auki myös öisin ja viikonloppuisin, koska lääkäri tai hoitaja voi työskennellä etänä omasta kodistaan käsin. Kun asiakas saa tarvitsemaansa hoitoa suoraan kotiinsa, on hoidon nopeus omaa luokkaansa.

 

Digitaaliset palvelut muodostavat saumattoman palveluketjun, joka on turvallinen niin asiakkaalle kuin ammattilaiselle. Tarvittaessa sähköisiä ratkaisuja voi aina täydentää muilla keinoin.

 

Tutustu OmaSaga-etäpalveluratkaisuun

Nora Jaatinen

KIRJOITTAJA Nora Jaatinen

nora.jaatinen@mediconsult.fi

Nora työskentelee digitaalisten palveluiden tuotepäällikkönä. Voit kysyä häneltä mm. etäpalveluratkaisuista.

Lisää samasta aihealueesta

Mediconsult - 10/04/2024

Miten hallita häiriökysyntää digitaalisissa sote-palveluissa? Tule webinaariin 16.5.!

Sote-ammattilaisia ja -päättäjiä kiinnostava ja tavoittava, erinomaiset palautteet kerännyt webinaarisarja hyvinvointialueiden ajankohtaisista aiheista jatkuu. Seuraavassa osassa 16.5.2024 aiheena on ”Miten hallita häiriökysyntää digitaalisissa...

Lue lisää

Kiinnostuitko? Otathan yhteyttä.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse lectus odio, convallis ac enim eu, egestas mattis dolor. Sed vitae orci et erat consectetur euismod. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

  • Tarjouspyyntö
  • Lisätietoa ratkaisuista
  • Tilaa esite
  • Palaute
  • Jotain muuta