Blogi — Mediconsult

Mediconsult kehittämässä julkisen sektorin uudenlaisia digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluja

Kirjoittanut Krista Särkkä | 31. toukokuuta 2019 klo 13.31.37

Julkinen sosiaali- ja terveydenhuolto otti merkittävän digiloikan kevättalvella, kun sähköinen Omaolo-palvelu otettiin käyttöön.

Jos aikaisemmin ajateltiin, että nopeat ja aikaa säästävät terveydenhuollon digipalvelut ovat käytössä etupäässä yksityisillä lääkäriasemilla, nyt viimeistään kannattaa päivittää tiedot: julkinen sosiaali- ja terveydenhuolto on pelissä kilpailukykyisenä mukana.

Tulevaisuuden perusterveydenhuollon ratkaisut helpottavat asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa, kun kansalaisen oire- ja palveluarvioita voidaan tehdä jo kotona. Verkossa toimiva Omaolo-palvelu voi ohjata käyttäjän vastausten perusteella joko kotihoitoon, ensiapuun tai varaamaan ajan esimerkiksi terveyskeskukseen. Palvelun kautta voi myös selvittää, onko oikeutettu omaishoidon tukeen, kuljetuspalveluihin tai henkilökohtaiseen apuun.

Ajansäästöä, kustannustehokkuutta ja lyhyempiä jonoja

Perusterveydenhuollossa merkittävän osan hoitokäynneistä voisi korvata etävastaanotolla, esimerkiksi reseptien uusinnat ja terveysneuvonnan. Vastaanottoja kuormitetaan helposti turhilla käynneillä, ja Omaolon tavoite onkin tuoda ratkaisu nimenomaan ammattilaisen työmäärän kuormitukseen. Etävastaanotot vapauttaisivat aikaa ja työrauhaa potilaskohtaamiselle siellä, missä se on välttämätöntä. 

Vuonna 2015 KPMG, yksi maailman johtavista asiantuntijaorganisaatioista, laati arvion, jonka mukaan Omat digiajan palvelut (ODA) -projektin vaikuttavuus perustuu juuri saatavuuden ja tuottavuuden kehittymiseen sekä hoitotulosten paranemiseen pitkällä aikavälillä. Saman arvion mukaan digitaalinen palvelukanava tuo kunnille noin 30 miljoonan euron säästöt vuosittain ja 22,5 % vähemmän puheluita.

Oirearvioiden taustavoimien, Duodecimin lääketieteellisen tietokannan sekä Käypä hoito -suositusten ansiosta arviot ovat tasalaatuisia eivätkä ohjaa potilasta vastaanotolle turhaan. Lisäksi jokainen vastattu kysymys tuottaa rakenteellista esitietoa, joka tallentuu potilastietoihin ja hyödyttää ammattilaisen työtä.

”Omaolo-palvelussa kansalaiselle ja ammattilaiselle tarjotaan yhteinen tiedonjaon ympäristö. Oirearvion perusteella tehtyyn hoitosuunnitelmaan on pääsy molemmilla osapuolilla. Asiakaslähtöisyys on aidosti läsnä: panostamme erityisesti rajapinnan toimivuuteen ammattilaisen työprosessi- ja hoitokokonaisuus-näkökulmasta.” – Ville Salaspuro, Mediconsultin lääketieteellinen johtaja

Terveyden edistäminen ja sairauksien ennaltaehkäisy osaksi palvelua

Pitkällä tähtäimellä Omaolo-palvelulla on tärkeä merkitys myös sairauksien ennaltaehkäisyssä. Vuonna 2019 palvelu tuo oirearvioiden lisäksi valikoimaan hyvinvointitarkastukset ja -valmennukset, joiden tavoitteena on analysoida terveyden nykytilaa ja kannustaa pysyvään elin- tai elämäntapamuutokseen. Palveluun voi tallentaa kaikki henkilökohtaiset hoito- ja palvelutapahtumat, oirearviot sekä ammattilaisen antamat ohjeet.

Tutustu Omaoloon täällä.