Blogi — Mediconsult

Miten digitaalisia palveluita voidaan käytännössä hyödyntää kuntoutuksessa?

Kirjoittanut Fia Saaristo | 4. helmikuuta 2021 klo 6.30.00

Etäratkaisuiden hyödyntäminen kiinnostaa niin palveluntuottajia, kuntoutujia kuin Kelaa. Miten kuntoutusprosessia voidaan käytännössä digitalisoida?

Digitaalisia palveluita voidaan hyödyntää laajemminkin kuin kasvokkaisten kuntoutustapaamisten korvaamisella etäyhteydellä. ”Oikeastaan sähköisiä palveluita voidaan käyttää läpi koko kuntoutusprosessin”, sanoo Fia Saaristo etäpalveluita käsittelevässä webinaarissa. Katso kuntoutuksen digitalisoimista käsittelevä videoklippi tässä blogissa – koko webinaaritallenteen pääset näkemään täällä

Turvallista tiedonvälitystä ennen kuntoutusta

Kuntoutuspolku digitaalisena lähtee liikkeelle, kun ammattilainen luo kuntoutusryhmän ja avaa kuntoutuskurssin etäkuntoutusalustalle. Samalla hän usein lähettää kuntoutujille tietoa kurssista, sisällöistä, aikatauluista ja tehtävistä. Lisäksi voi olla esitietolomake tai kysely täytettävänä jo heti alkuun. Tiedonvälitys hoituu molempiin suuntiin näppärästi sähköisiä työkaluja käyttäen. Asianmukainen etäratkaisu mahdollistaa turvallisen viestinvälityksen.

Enemmän aikaa, vähemmän matkustamista

Kuntoutuksessa käydään usein ryhmäkeskusteluja, jotka voivat olla vertaiskeskusteluja kuntoutujien kesken tai ammattilaisten vetämiä luentoja. Myös ryhmäviestintä on helppo hoitaa digitaalisella alustalla joko reaaliaikaisesti tai nauhoitteina – samalla digitaalisuus tuo joustavuutta aikatauluihin.

Myös kuntoutusprosessiin olennaisesti kuuluvat yksilötapaamiset, kuten keskustelut lääkärin tai ravitsemusterapeutin kanssa, voidaan hoitaa sähköisesti videon välityksellä. Matkustamisen vähentyminen säästää aikaa sekä ammattilaiselta että kuntoutujalta.

Helppoa yhteydenpitoa ja raportointia

Tapaamisten jälkeen ammattilainen lähettää kuntoutujalle usein lisämateriaalia tai tehtäviä. Sähköisesti lomakemuodossa täytettävä ruokapäiväkirja on kätevä välittää ammattilaiselle tiedoksi. Fysioterapeutin antamat harjoitteet ohjevideoina muistuttavat paremmin kuin pelkät kuvat, miten kuntoutuksen aikana kannattaa liikkua. Vaihtoehtoja on runsaasti!

Kuntoutuksen lopussa tehdään tyypillisesti seurantaa ja mittauksia. Sähköisesti täytettävät palautekyselyt ja seurantalomakkeet helpottavat kuntoutusjakson raportointia sekä sisäisesti että muille tahoille.

Kuntoutus toimii hyvänä esimerkkinä siitä, miten montaa eri digitaalista työkalua yhden prosessin aikana voidaan hyödyntää. Digitaaliset palvelut helpottavat ammattilaisten arkea ja erityisen hyödyllisiä ne ovat moniammatillisessa ympäristössä.

Katso videolta sähköisten palveluiden hyödyntämistä läpi koko kuntoutusprosessin:

Katso koko Digitaaliset etäpalvelut – Mitä sote-toimijan kannattaa tietää? -webinaari täällä.

Lue myös: Tiedätkö, minkälainen tietojärjestelmä tarvitaan etäkuntoutuksen toteuttamiseen?

Lue myös, kuinka digitaaliset palvelut helpottavat ammattilaisten kiirettä.