• Seuraa meitä somessa:

fi / en

Post Fetaured Image

Mobiilikirjaaminen vapauttaa aikaa hoitotyöhön ikääntyneiden asumispalveluyksiköissä

Johanna Vaha - 20/05/2019

Mobiilikirjaamisella tarkoitetaan asiakkaan kotona tai asumisyksikössä tapahtuvaa päivittäistä tietojen dokumentointia esimerkiksi puhelimen tai tabletin avulla. Reaaliaikaisen kirjaamisen etuja ovat muun muassa ajantasaisen tiedon hyödyntäminen, kirjaamisen laadun parantuminen, ajansäästö kaksoiskirjaamisen jäädessä pois ja tätä kautta merkittävä potilasturvallisuuden parantuminen.

Aikaisemmin hoitaja kirjasi asiakkaan luona tapahtuneet toimenpiteet vaikkapa ruutuvihkoon tai paperin kulmalle. Päivän päätteeksi nämä samat tiedot vietiin asiakastietojärjestelmään hoitajien yhteiselle pöytäkoneelle. Päivittäinen kaksoiskirjaus kasvatti virheellisten kirjausten määrää ja vei runsaasti hoitajan työaikaa. Mobiilikirjaamisen myötä ajantasainen tieto voidaan siirtää järjestelmään välittömästi ja on moniammatillisen tiimin hyödynnettävissä vielä hoitajan ollessa asukkaan luona. Mobiilikirjauksella hoitaja suorittaa tehtävät vain muutamalla klikkauksella tai pyyhkäisyllä aiempien pitkien tekstien sijaan.

Ajantasainen mobiilikirjaaminen parantaa hoidon laatua
Mobiilikirjaamisen toiminnot sisältävät muun muassa asiakaslistan, joka antaa perustiedot asiakkaasta sekä sijainnin ryhmäkodissa. Päivittäinen kirjaaminen näyttää esimerkiksi hoitotyön merkinnät, hoito-ohjeet ja -määräykset sekä riski- ja seurantatiedot. Mittausnäkymä esittää esimerkiksi verenpaineseurannan aikaisemmat arvot helposti tulkittavassa graafisessa näkymässä. Lääkitysosio kertoo asiakkaan voimassaolevan ja/tai päättyneen lääkityksen ja mahdollistaa päivittäisen lääkkeenannon kuittauksen mobiilisti.

Toiminnot muokattavissa työroolin mukaisesti
Asumispalveluyksikössä työskentelevät lähihoitajat voivat kirjata lähes kaikki päivittäiset tehtävänsä helposti puhelimella. Myös esimerkiksi sairaanhoitajan tai fysioterapeutin työnkuvaan mobiilikirjaus sopii mainiosti.

Mobiilikirjaamisen ratkaisumme tukee avoimia rajapintoja eli se voidaan integroida joustavasti eri asiakastietojärjestelmiin.

Ikääntyneiden hoivapalveluiden läpinäkyvyyttä ja avoimuutta lisäisi avoin vuorovaikutus ja kommunikaatio asukkaan, läheisten ja ammattilaisten välillä. Tämä olisi mahdollista helpolla teknologiaratkaisulla ja kaikkien osapuolten suostumuksella.

Johanna Vaha

KIRJOITTAJA Johanna Vaha

Lisää samasta aihealueesta

Jenni Rytkönen - 19/08/2019

Fiksua ikääntymistä, onnellisuusanalyysejä ja pitchausta

Hiljaiseen heinäkuuhun tuli sopivasti säpinää, kun sain tilaisuuden edustaa Mediconsultia Bangkokissa järjestetyssä Technology Investment -konferenssissa 17.-20.7. Konferenssin aiheena oli ”Smart Ageing”, sillä niin Thaimaassa, kuten Euroopassa ja...

Lue lisää

Kiinnostuitko? Otathan yhteyttä.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse lectus odio, convallis ac enim eu, egestas mattis dolor. Sed vitae orci et erat consectetur euismod. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

  • Tarjouspyyntö
  • Lisätietoa ratkaisuista
  • Tilaa esite
  • Palaute
  • Jotain muuta