• Seuraa meitä somessa:

fi / en

Post Fetaured Image

Sähköinen asiointi helpottaa ja tehostaa hoitohenkilökunnan arkea

Elina Yli-Erkkilä - 03/07/2017

Sähköisten palvelujen avulla mahdollistetaan tietoturvallinen ja sujuva infrastruktuuri sähköisille lähipalveluille. Sähköinen asiointi helpottaa ammattilaisten työtä ja tehostaa organisaation toimintaa.

Asiakkaalle tämä tarkoittaa asiointia paikasta ja kellonajasta riippumatta - loppukädessä parempaa ja kattavampaa palvelua. 

KaPAn eli Kansallisen Palveluarkkitehtuurin rakentamisessa ensimmäisenä on valmiuteen saatu Suomi.fi-tunnistautuminen, joka korvaa muun muassa pankkien hallinnoiman Vetuman.

Suomi.fi-palveluun voivat julkisen puolen organisaatiot liittyä ilmaiseksi ja ilman käyttökustannuksia. Sähköisen tunnistamisen lisäksi palvelussa rakennetaan keskitettyä puolesta-asioinnin ratkaisua, jonka avulla voidaan hoitaa esimerkiksi alaikäisen lapsen tai ikääntyneen vanhemman asioita sujuvasti netissä.

Sen sijaan, että kaikki organisaatiot rakentavat oman tunnistamisen ja puolesta-asioinnin ratkaisunsa, ne voivat mahdollistaa käyttäjilleen asioinnin Suomi.fi-palvelun kautta.

Kansallinen infrastruktuuri on siis sote-valmiudessa. Kanta-palveluihin on jo alkanut kerääntyä dataa, jota saadaan liikuteltua ammattilaisten välillä.

Mutta miten tähän suhtautuvat ammattilaiset? Entä potilaat?

Tämän päivän potilaat etsivät tietoa netistä ja tulevat vastaanotolle eri nettisivuilta ja vertaistukiryhmistä keräämänsä tiedon kanssa. Hoitohenkilökuntaa järjestelemätön ja eri lähteistä tuleva infotulva voi kauhistuttaa. Koska potilas on tarjonnut tämän tiedon, ei sitä voi noin vain sivuuttaa.

On pohdittava, miten potilaan netistä ja vertaisryhmistä saama tieto ja kokemus omasta tilastaan saataisiin täydentämään lääkärin tai hoitohenkilökunnan näyttöön perustuvaa ohjeistusta. Näiden tulisi täydentää toisiaan sen sijaan, että ne kilpailisivat keskenään.

Tähän tähtää myös ODA-hanke (omat digiajan hyvinvointipalvelut).

Kun potilas antaa tietonsa sähköisesti lääkärin nähtäville, on data aina luotettavaa, yhdenmukaista ja helpompaa tulkita. Samalla voidaan valjastaa potilaan keräämä tieto ammattilaisen käyttöön.

Mutta mitä sote-uudistus tarkoittaa sähköisen asioinnin kannalta, ja millaisia haasteita tähän liittyen tullaan potentiaalisesti kohtaamaan? Näihin kysymyksiin vastaamme Sote tulee, oletko valmis -oppaassamme, jonka voit ladata luettavaksi alla olevalla painikkeella.

Lataa muutosjohtajan opas sote-uudistukseen

Elina Yli-Erkkilä

KIRJOITTAJA Elina Yli-Erkkilä

Lisää samasta ahealueesta

Mediconsult - 28/03/2018

Ammattilaisen sote-sanasto 2

Oletko sinä miettinyt mitä tarkoitetaan UNA-hankkeella, sote-integraatiolla tai valinnanvapaudella? Mitä keskeisiä sanoja sote-uudistuksesta olisi hyvä tietää? Keräsimme sote-sanastoon sanoja, joiden olemme huomanneet herättävän kysymyksiä sosiaali-...

Lue lisää

Kiinnostuitko? Otathan yhteyttä.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse lectus odio, convallis ac enim eu, egestas mattis dolor. Sed vitae orci et erat consectetur euismod. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

  • Tarjouspyyntö
  • Lisätietoa ratkaisuista
  • Tilaa esite
  • Palaute
  • Jotain muuta