• Seuraa meitä somessa:

fi / en

Post Fetaured Image

Sosiaalihuollon tiedonhallinnan muutos – missä mennään?

Jussi Lehto - 24/05/2019

Kirjoitin viime vuoden alkupuolella sosiaalihuollon tiedonhallinnan muutoksesta ja sen vaikutuksista asiakastyön kirjaamiseen. Tässä blogitekstissä summaan nykytilaa.

Toisin kuin edellisen blogin aikaan, ensimmäiset organisaatiot ovat hyvää vauhtia aloittaneet sosiaalihuollon Kanta-arkiston käytön. Huhtikuussa 2019 arkistoon oli liittynyt kymmenen organisaatiota ja arvioiden mukaan vuoden 2019 loppuun mennessä liittyneitä on jo lähes sata. 

Samaan aikaan arkistoon oli tallennettu yli puoli miljoonaa asiakirjaa ja kirjattu noin 45 000 henkilöä koskevaa asiakastietoa.

Kanta-arkiston käyttö etenee suunnitellusti

Sote- ja maakuntauudistuksen kariutumisesta huolimatta sosiaalihuollon Kanta-arkisto toteutuu suunnitelmien mukaan ja on keskeinen mahdollistaja kohti yhtenäistä sosiaalihuollon toteuttamista Suomessa. Yhtenäinen kirjaamismalli ja ammattilaisten kirjaamisosaamisen kehittäminen ovat välttämätön edellytys vertailukelpoisen ja yhdenvertaisen tiedon syntymiselle ja hyödyntämiselle.

Sosiaalihuollon Kanta-toiminnallisuutta on aikataulutettu vaiheittain tapahtuvaksi. Ensimmäisessä vaiheessa tietojärjestelmässä toteutuu asiakastiedon kirjaamisen perustoiminnallisuudet. Näitä ovat esimerkiksi asiakkuuksien alkaminen ja päättyminen, sosiaalihuollon asianhallinta ja palvelutehtäväluokitus. Toisessa vaiheessa toteutuvat muun muassa perheelle yhteisen asiakastiedon kirjaaminen, ammattilaisen sähköinen allekirjoitus, rekisterinkäyttövaltuutus ja Omakanta.

Mitä tarkoittaa rekisterinkäyttövaltuutus?

Rekisterinkäyttövaltuutus on Kanta-arkiston ja Kantaan yhteydessä olevien asiakastietojärjestelmien välinen toiminnallisuus, jonka avulla esimerkiksi yksityinen lastensuojelulaitos voi kirjata ja arkistoida asiakastietoa suoraan palvelunjärjestäjän, eli palvelua tilaavan kunnan rekisteriin. Rekisterinkäyttövaltuutus on aikataulutettu käyttöönotettavaksi jo ensi vuoden keväälle.

Omakanta sosiaalihuollossa

Ammattilaisia kiinnostava Omakanta-toiminnallisuus toteutuu Kanta-arkistoon mahdollistaen asiakastietojen katselun ja puolesta-asioinnin. Vanhat ja ensimmäisessä vaiheessa tallennetut asiakastiedot eivät tule näkymään Omakannassa asiakkaalle. Toisessa vaiheessa ja sen jälkeen tallennetut tiedot sen sijaan ovat asiakkaan nähtävissä tietyin rajoituksin (lisätietoa THL:n sivuilla). 

Sosiaalityöntekijänä ja alaa tuntevana täytyy olla tyytyväinen tapahtuneesta kehityksestä ja innoissaan tulevaisuuden suunnitelmista. Mediconsultilla olen päässyt paitsi seuraamaan alan muutosta näköalapaikalta, myös tekemään konkreettista työtä esimerkiksi asiakastietojärjestelmän kehittämisessä.

Meillä tapahtuu ja tehdään paljon koko sote-sektorin kehittämisen eteen - innostavaa työtä!  

Jussi Lehto

KIRJOITTAJA Jussi Lehto

Lisää samasta aihealueesta

Krista Särkkä - 31/05/2019

Mediconsult mukana kehittämässä julkisen sektorin uudenlaisia digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluja

Julkinen sosiaali- ja terveydenhuolto otti merkittävän digiloikan kevättalvella, kun sähköinen Omaolo-palvelu otettiin käyttöön.

Lue lisää

Kiinnostuitko? Otathan yhteyttä.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse lectus odio, convallis ac enim eu, egestas mattis dolor. Sed vitae orci et erat consectetur euismod. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

  • Tarjouspyyntö
  • Lisätietoa ratkaisuista
  • Tilaa esite
  • Palaute
  • Jotain muuta