• Seuraa meitä somessa:

fi / en

Post Fetaured Image

Terveydenhuollon sähköinen asiointi saa pian uuden merkityksen

Elina Yli-Erkkilä - 26/01/2016

Tänä päivänä terveydenhuollon sähköinen asiointi tarkoittaa yleensä ajanvarausta, ehkä jopa laboratoriotulosten katsomista verkossa. Mutta on hyvä huomata, että potilaiden ja terveydenhuollon ammattilaisten väliseen viestintään syntyy koko ajan uusia sähköisiä muotoja.

Osallistuessani Nordic Health Technology & eHealth Forumiin Messukeskuksessa pääsin kuulemaan alan kotimaisten ja kansainvälisten toimijoiden luentoja ja tutustumaan alan tämänhetkiseen tarjontaan Suomessa. Myös Mediconsultilla oli oma osastonsa tapahtuman näyttelyssä.

Luentoja kuunnellessa ei jäänyt epäselväksi, että terveydenhuoltoa ollaan sähköistämässä eri puolilla Eurooppaa. Esimerkiksi Tanska käynnisti eHealth-ohjelmansa jo vuonna 1994 ja eHealth-portaali saatiin pystyyn vuonna 2003. Tällä hetkellä järjestelmä osaa jo neuvoa potilasta, pitääkö hänen esimerkiksi ottaa yhteyttä lääkäriin.

”Sähköisellä asioinnilla on suuri rooli siinä, että ihminen saadaan hoidon objektista subjektiksi”, luennoi tapahtumassa digitalisti Janne Vepsäläinen. Hän esitteli omahoitopalveluista tehdyn kyselyn tuloksia, jotka osoittivat kiistatta, että ihmiset asioivat mielellään sähköisesti. Itsemittausten avulla ihmiset säästävät sekä aikaa että rahaa muun muassa matkakuluissa. 

Vaan niin säästää organisaatiokin. Eräässä kuntayhtymässä oli laskettu, että yhden puhelun aikana ehtii käsitellä 4–12 suojattua viestiä. Keskusteluun voi myös aina palata, jos tarvetta on, ja palvelu säilyy tasalaatuisena.

Tarvitaan kuitenkin koulutusta ja ennakkoluulotonta asennetta, jotta uusia työskentelytapoja saadaan istutettua. 

Hospital-lavalla puhuneen europarlamentaarikko Sirpa Pietikäisen mielestä sairaalaakin voisi ajatella rakennuksen sijasta alustana, jossa potilas on keskiössä. Ranskassa on käynnissä kokeilu, jossa potilasta ei siirretä toimenpiteen jälkeen vuodeosastolle vaan kotiin, minne hän saa apua ja tekniikkaa. Näin hän toipuu nopeammin ja saa vähemmän sairaalainfektioita ja komplikaatioita. Ainoastaan 20 % potilaista on palannut takaisin sairaalaan. 

THL julkisti avoimuuteen perustuvan uuden datapolitiikkansa 26.1.2016. Julkistamisseminaarissa tuotiin esille sitä, että kansallisissa tietovarannoissa, joihin Potilastiedon arkistokin kuuluu, on tietoa jo hyvin runsaasti, mutta sitä ei vielä hyödynnetä tavalla, joka muuttaisi terveydenhuollon suunnan. ”Data is the new oil”, kirjoittaa THL:n tietojohtaja Pekka Kahri blogissaan.

Tietoa siis on, mutta miten hyödynnämme sitä jokapäiväisessä vastaanottotyössä?

Kaiken hypetyksen keskellä haluaisin kuulla, mitkä ovat ne tilanteet terveydenhuollossa, joihin voisi miettiä digitaalista palvelua olemassa olevan palvelun rinnalle. Liittyivätpä ne sitten etäkonsultointiin, potilaan omahoitoon tai sähköisiin terveystarkastuksiin, olen innokas kuulemaan ja keskustelemaan lisää.

---

Tulevalla sote-uudituksella tulee väistämättä olemaan oma vaikutuksensa myös sähköiseen asiointiin. Lataa alta laatimamme Muutosjohtajan opas sote-uudistukseen. Kerromme siinä mm. millaisiin haasteisiin kannattaa muutosten voimaan astuttua varautua.

Lataa muutosjohtajan opas sote-uudistukseen

Elina Yli-Erkkilä

KIRJOITTAJA Elina Yli-Erkkilä

Lisää samasta aihealueesta

Jussi Lehto - 11/06/2018

Näitä ominaisuuksia toivotaan sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmältä!

Osallistuimme maaliskuussa Sosiaalialan asiantuntijapäiville, jossa järjestimme osastollamme vierailleiden sosiaalihuollon asiantuntijoiden kesken äänestyksen asiakastietojärjestelmän parhaista ominaisuuksista. Koska sosiaalihuollon kentällä...

Lue lisää

Kiinnostuitko? Otathan yhteyttä.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse lectus odio, convallis ac enim eu, egestas mattis dolor. Sed vitae orci et erat consectetur euismod. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

  • Tarjouspyyntö
  • Lisätietoa ratkaisuista
  • Tilaa esite
  • Palaute
  • Jotain muuta