Sipoon terveyskeskuksessa on liitetty Mediconsultin potilastietojärjestelmä kiinteästi potilaiden käyttöön tarkoitettuun sähköiseen portaaliin, omaterveyspalveluun. Potilastietojärjestelmästä siirtyvät automaattisesti halutut ammattilaisten kirjaamat sairaus- ja terveystiedot, ajanvaraukset, ajanmukainen lääkitys ja laboratoriotulokset omaterveyspalveluun. Kaikki tärkeät tiedot ovat siis potilaan henkilökohtaisessa portaalissa valmiina omahoitoa varten.Tutkimuksessa potilaat toteuttivat omahoitoa omaterveyspalvelussa mobiililaitteen avulla. Tutkimusryhmä koostui 24:stä tyypin 2 diabetes-potilaasta, jotka mittasivat ja raportoivat verenpainetta, painoa ja päivittäisiä askeleita. Näistä viisi mittasi ja raportoi lisäksi verensokeria. Potilaat raportoivat mittaustuloksiaan omaterveyspalveluun älypuhelimen avulla.
Projektissa kehitetty automaattinen hoidontukijärjestelmä antoi palautetta potilaan raportoimien arvojen perusteella: oliko suunta oikea tai tavoitteet saavutettu. Automaattipalautteet ohjattiin myös hoitajien työlistoille. Tutkimuksen kesto oli 10 kk/potilas ja tutkittavien ikäkeskiarvo 62 vuotta.
Tutkimuksen keskeiset havainnot:
Tutkimuspotilaiden käynnit terveyskeskuksessa vähentyivät ja vaihtuivat osin puhelinyhteydenotoiksi. Osa potilaiden seuranta- ja lääkitysmuutoksista, hoitosuunnitelman päivityksistä sekä laboratoriotulosten välittämisestä voitiin hoitaa täysin sähköisesti.
Tutkimuksen mukaan sähköinen omahoitopalvelu on hyödyllinen myös terveydenhuollon palvelujen antajalle. Sähköisiä palveluja laajemmin käyttöönottamalla on mahdollista säästää palvelunantajan resursseja huomattavasti muun muassa käyntimäärien vähentyessä ja käyntien korvautuessa puhelinyhteydenotoilla.
Lue myös muita asiakastarinoitamme: