AVOT-hankkeessa kotihoidon tärkeänä yhteistyökumppanina on Pohjois-Karjalan pelastuslaitos. Hankkeen myötä pelastuslaitoksen ensihoito tuottaa akuuttihätätapauskäyntien lisäksi kotiin vietäviä palveluita, kuten hoidon tarpeen arviointia, saattohoitoa, suunniteltuja käyntejä sekä turvapuhelinkäyntejä. Uusi toimintamalli sekä ensihoidon käytössä oleva mobiilisovellus tuottavat useita hyötyjä sekä kustannuksissa että hoidon laadussa.
Hoidontarpeen arviointi kotihoidon tukena tehdään asiakkaan kotona ensihoidon toimesta, jolloin mahdollisuus katsoa asiakkaan tietoja mobiilin kautta helpottaa päätöksentekoa paikan päällä. Tarvittaessa konsultoidaan lääkäriä, mutta konsultoinnin tarpeelta voidaan välttyä kokonaan, kun oleellinen tieto on mobiilisovelluksessa ensihoidon käytettävissä. Jos konsultointiin päädytään, pystytään pohjatiedon avulla kohdentamaan konsultaation tarve myös tarkemmin. Lisäksi laitteiden kuten katetrien ja kipupumppujen huolto pystytään tekemään kotona ensihoidon toimesta.
Vanhuksilla pitkät kuljetukset voivat vaikuttaa merkittävästi yleistä vointia huonontavasti, pahimmassa tapauksessa johtaen sairaalahoitoon. Myös turhiin kuljetuksiin käytetty raha säästyy.
Hoidon tulokset ja lääkärin konsultaatiot voidaan kirjata heti paikan päällä järjestelmään. Järjestelmän kautta kotihoito saa myös tiedon, miten on päätetty menetellä missäkin tapauksessa. Tällöin säästytään turhilta kotihoidon käynneiltä, jos asiakas onkin päätetty siirtää sairaalahoitoon. Vastaavasti potilastieto on saatavilla tarvittaessa myös ensihoidon akuuttihätätapaus-tehtävissä. Mahdollisuus katsoa asiakkaan potilastietoja mobiilin kautta on todettu hyödylliseksi esimerkiksi tilanteissa, joissa potilas on sekava eikä pysty kommunikoimaan ensihoitajien kanssa.
Katso Siun Soten video kotihoidon ja pelastuslaitoksen yhteistyöstä ennen ja nyt:
Lue myös muita asiakastarinoitamme: