Blogi — Mediconsult

Digitalisaatio tukee hoitotyötä – osaamisen kehittäminen kiinnostaa

Kirjoittanut Niina Nissinen | 12. maaliskuuta 2019 klo 13.10.25

Helsinkiin kerääntyi maaliskuun alussa terveydenhuollon ammattilaisia Fiocan Digiä hoitotyöhön -koulutuspäiville Hilton Strandiin. Mediconsult oli tapahtumassa mukana esittelemässä mobiilikirjaamisen ratkaisujaan sekä selainpohjaisia tuotteitaan, kuten Siroa ja Medireseptiä. Näiden lisäksi asiakastietojärjestelmä Sosiatri sekä Omaolo-omahoitopalvelu herättivät kiinnostusta ja keskustelua Mediconsultin pisteellä.

Koulutuspäivillä oli äänessä useita terveydenhuollon digitalisaation asiantuntijoita, mutta viesti, joka kaikista luennoista välittyi, oli sama: Digitaalisten palvelujen tarkoituksena ei ole korvata hoitotyön ammattilaista vaan täydentää tarjottavia palveluja ja palvella asiakasta paremmin. Tämän vuoksi digitaalisten palvelujen suunnittelussa asiakaslähtöisyys ja asiakasymmärrys ovat nyt ja tulevaisuudessa avainasemassa. Digitalisaatio toimii muutoksen välineenä ja luo paljon uusia palveluita. Palveluiden lisäksi terveydenhuollon prosessit ja käytännöt tulevat kokemaan muutoksia digitalisaation edetessä. Tämä kehitys vaatii mukautumista sekä uudenlaista osaamista niin terveydenhuollon ammattilaisilta kuin asiakkailtakin.  

Senioreiden kasvava määrä digitaalisten omahoito- ja terveydenhoitopalvelujen käyttäjinä nousi esille useaan otteeseen asiantuntijapuheenvuoroissa. Nuoret seniorit (65-74-vuotiaat) eivät enää ole digisyrjäytymisvaarassa, kuten ikäpolvet ennen heitä, vaan he ovat paremminkin tulevaisuuden sähköisten palvelujen suurkuluttajia. Sähköistyvät hoivapalvelut ja lisääntyvät etähoitomuodot eivät kuitenkaan ainoastaan ole senioreiden etuoikeus vaan ne ovat hyödynnettävissä monille eri erikoisaloille sekä kaikkien ikäluokkien hoitoon. 

Digitalisaatio voimavarana

Tästä hyvänä esimerkkinä toimivat digitaaliset omahoitopalvelut, kuten Omaolo, jonka toteuttajana Mediconsult toimii yhteistyössä Solitan kanssa. Palvelu mahdollistaa ympärivuorokautisen ja luotettavan sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitettavuuden kotisohvalta. Omaolo tarjoaa luotettavaa ja ajantasaista tietoa sekä mahdollistaa sähköisen yhteydenoton sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiseen ilman puhelinsoittoja ja jonottamista. Omaolo laajenee vuoden 2019 aikana ja se tulee jatkossa palvelemaan entistä useampia ikäluokkia, tarpeita ja erikoisaloja. Omaolosta oli koulutuspäivillä luennoimassa Jari Numminen SoteDigi Oy:sta.

Molempina päivinä osallistujista oli aistittavissa aito kiinnostus ja innostus sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiota kohtaan. Koulutuspäivät haastoivat aktiivisesti osallistujat pohtimaan omaa suhtautumistaan digitalisaatiota kohtaan ja pohtimaan, mitä ratkaisuja he voisivat hyödyntää omassa työssään. Digiviidakkoa ei pelätty, vaan sen tuomat mahdollisuudet nähtiin voimavarana asiakaspalvelun, asiakaskokemuksen ja ammattilaisen osaamisen kehittämisessä.