Blogi — Mediconsult

Mobiilikirjaamisen hyödyntäminen on vielä melko harvinaista. Mutta miksi?

Kirjoittanut Sari Bister-Myyryläinen | 12. joulukuuta 2017 klo 5.30.00

Tämän päivän sosiaali- ja terveydenhuollossa pitäisi olla päivänselvää, että potilaan kokonaistilanteesta kertovat tiedot kulkevat reaaliajassa ammattilaisen mukana niin sairaalassa kuin kotikäynneillä.

Mobiiliratkaisujen avulla potilaasta kirjattu tieto on aina käytettävissä ja tarvittavia kirjauksia voidaan tehdä reaaliaikaisesti missä tahansa. Sähköiset asiointipalvelut ovat herättäneet myös asiakkaiden kiinnostuksen omia potilastietoja kohtaan, kun ne ovat helposti saatavilla ja tarkasteltavissa kännykän, tabletin tai tietokoneen välityksellä.

Mobiilikirjaamisen hyödyistä on tehty myös useita tutkimuksia (Suomen Telelääketieteen ja eHealth Seura ry:n (STeHS) julkaisu 1/2016):

  • Potilasturvallisuuden kannalta suurimmiksi eduiksi on paikallistettu virhekirjausten väheneminen sekä aina käytettävissä oleva reaaliaikainen tieto kaikille hoitoon osallistuville.

  • Työnteon tehokkuus paranee mobiilikirjaamisen ansiosta. Tämä vaikuttaa myös osaltaan positiivisesti potilaiden saamaan hoitoon, kun erilaisiin kirjauksiin kuluva aika voidaan käyttää potilaisiin.

LUE LISÄÄ: Mobiilikirjaamisen 12 hyötyä

Hyötyjä voidaan nähdä osastotoiminnan lisäksi mm. asumispalveluissa, vanhus- ja vammaispalvelujen piirissä sekä erilaisissa kotiin vietävissä palveluissa, esimerkiksi kotihoidossa, kotisairaalassa, asiakkaan kotona tapahtuvassa kuntoutuksessa sekä sosiaalityössä.

Joensuussa Pohjois-Karjalan keskussairaalassa pilotoitiin Mediconsultin mobiilikirjaussovellusta vuoden 2016 aikana. Sovellusta käytettiin tableteilla ja älypuhelimilla hoitajien kiertäessä potilaiden luona osastolla.

Lisää käyttäjien kokemuksia mobiilikirjaamispilotista löytyy täältä.

Mobiilikirjaamista hyödynnetään kuitenkin vielä melko vähän. Tämä on ongelma, mutta miksi?

Jos kirjausten tallentaminen järjestelmään ei ole mahdollista heti hoitotilanteen yhteydessä, ei reaaliaikainen tiedonsaantikaan ole mahdollista. Tallennusviiveet saattavat pahimmillaan johtaa hoitopäätösten tekemiseen vajavaisilla tai jopa virheellisillä potilastiedoilla. Jos järjestelmään ei ole pääsyä mobiilisti, myös tiedonhaku ja oleellisen tiedon löytäminen vie kohtuuttomasti aikaa tai voi estyä jopa kokonaan potilaan luona asioidessa.

Reaaliaikaisen tiedon puuttuminen johtaa turhiin konsultaatiopuheluihin, joissa aikaa tuhlaantuu sekä potilaalta että häntä hoitavalta ammattilaiselta. Osastolla saatetaan joutua kulkemaan kanslian, potilashuoneiden ja lääkekaappien välillä oikeaa tietoa varmistamassa.

LUE MYÖS: Kun potilastieto tulvii yli äyräiden – 8 yleisintä tietotulvan aiheuttamaa haastetta

Mitä on huomioitava käyttöönotossa?

Mobiiliratkaisujen käyttöönoton yhteydessä on lähdettävä liikkeelle perusasioista, kuten integraatioista sekä häiriötilanteisiin varautumisesta: miten esimerkiksi toimia verkkoyhteyden kadotessa?

Riittävä integraatio potilastietojärjestelmään takaa, ettei tietoja tarvitse kirjata toiseen kertaan. Saatavilla on jo kotihoitoon soveltuvia mobiiliohjelmistoja, mutta jos niitä ei ole integroitu ollenkaan tai riittävällä tasolla perusjärjestelmään, tiedot eivät synkronoidu oikein. Tällöin menetetään suuri osa mobiiliratkaisun hyödyistä.

Valitse siis mobiiliratkaisu, joka soveltuu tarvitsemiisi toimintoihin, esimerkiksi osastolle, liikkuvaan työhön, kotiin vietäviin palveluihin tai tilanteisiin, jolloin lääkäri päivystää kotoa käsin. Tarvittaessa yksi joustava, modulaarinen järjestelmä voidaan sovittaa asiakaskohtaisesti kaikkiin näihin tarpeisiin, jolloin ei ole tarvetta hankkia ja ylläpitää useita eri järjestelmiä eri tarpeisiin.

Alla olevalla painikkeella voit ladata oppaamme, jossa kerromme ratkaisut 7+2 tyypillisimpään potilastietojärjestelmän käyttäjän kohtaamaan ongelmaan - sisältäen mm. mobiiliratkaisujen käyttöönottoon liittyvät haasteet ja ratkaisut.