Kanta-arkisto tuo potilaat todellisiksi omien tietojensa omistajiksi. He pääsevät näkemään Omakannasta, mitä terveydenhuollon ammattilaiset ovat kirjanneet heistä. Tiedon näkyvyys on herättänyt huolta terveydenhuollon ammattilaisissa. Kovasti on pohdittu, että eihän mitenkään kaikki kirjattu tieto voi näkyä potilaalle? Tähän vastaus on, että kyllä näkyy, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.
Omakannasta luettu teksti saattaa herättää potilaassa kysymyksiä. Hän voi haluta saada selvennystä siihen, miksi hänestä on tehty kyseinen kirjaus tai miksi siellä on käytetty tiettyä sanaa tai termiä. Terveydenhuollon sanasto on tuttua alan ammattilaisille, mutta potilaalle sanat eivät välttämättä aukea. Työskennellessäni työterveyshoitajana otin tavakseni käydä läpi yhdessä potilaan kanssa, mitä olin kirjannut vastaanoton yhteydessä. Koin tämän hyväksi tavaksi toimia.
On myös tilanteita, jolloin kirjausta ei edes haluttaisi potilaan luettavaksi. Näitä ovat esimerkiksi päihdeohjaukseen liittyvät kirjaukset, joissa tunteet voivat olla hyvinkin pinnalla ja väärinkäsityksiä voi syntyä helposti väärin tulkitusta sanasta tai lauseesta. Omakannasta voi käydä katsomassa kirjauksen tilanteen laannuttua.
Kanta-arkisto avaa ammattilaisille laajat mahdollisuudet saada potilaasta parempi kokonaiskuva kuin aiemmin. Käy lukemassa blogistamme Kanta-palvelut selitettynä niin, että maallikkokin ymmärtää myös muita Kannan tuomia hyötyjä.