Soita meille: +358 10 524 5500

  • Seuraa meitä somessa:

fi / en

Post Fetaured Image

6 vinkkiä läpinäkyvään kirjaamiseen

Susanna Mattsson - 17/06/2015

Kanta-arkisto tuo potilaat todellisiksi omien tietojensa omistajiksi. He pääsevät näkemään Omakannasta, mitä terveydenhuollon ammattilaiset ovat kirjanneet heistä. Tiedon näkyvyys on herättänyt huolta terveydenhuollon ammattilaisissa. Kovasti on pohdittu, että eihän mitenkään kaikki kirjattu tieto voi näkyä potilaalle? Tähän vastaus on, että kyllä näkyy, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.

Omakannasta luettu teksti saattaa herättää potilaassa kysymyksiä. Hän voi haluta saada selvennystä siihen, miksi hänestä on tehty kyseinen kirjaus tai miksi siellä on käytetty tiettyä sanaa tai termiä. Terveydenhuollon sanasto on tuttua alan ammattilaisille, mutta potilaalle sanat eivät välttämättä aukea. Työskennellessäni työterveyshoitajana otin tavakseni käydä läpi yhdessä potilaan kanssa, mitä olin kirjannut vastaanoton yhteydessä. Koin tämän hyväksi tavaksi toimia.

On myös tilanteita, jolloin kirjausta ei edes haluttaisi potilaan luettavaksi. Näitä ovat esimerkiksi päihdeohjaukseen liittyvät kirjaukset, joissa tunteet voivat olla hyvinkin pinnalla ja väärinkäsityksiä voi syntyä helposti väärin tulkitusta sanasta tai lauseesta. Omakannasta voi käydä katsomassa kirjauksen tilanteen laannuttua. 

Kanta-arkisto avaa ammattilaisille laajat mahdollisuudet saada potilaasta parempi kokonaiskuva kuin aiemmin. Käy lukemassa blogistamme Kanta-palvelut selitettynä niin, että maallikkokin ymmärtää myös muita Kannan tuomia hyötyjä. 

Kirjaamisen läpinäkyvyys on suuri muutos, mutta muutamalla vinkillä selviät siitä voittajana – alla siis 6 vinkkiä läpinäkyvään kirjaamiseen:

  1. Tutustu Kanta.fi-sivustoon. Löydät sieltä kattavan tietopaketin Kanta-arkistosta. Osioita voi tutkia vaikka pala kerallaan ja palata asiaan tarpeen mukaan uudelleen.
  2. Ota avuksesi THL:n rakenteisen kirjaamisen opas. Se on perusteellinen opas rakenteiseen kirjaamiseen ja Kanta-arkiston otsikoihin, ja sisältää myös perusteluja niiden käytölle.
  3. Käy itse Omakannassa. Voit yllättyä siitä, mitä kaikkea sinusta on kirjoitettu.
  4. Laatikaa organisaation yhteinen toimintamalli. Jokaisen ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Kirjoittakaa ylös tieto siitä, miten meillä kirjataan ja miksi. Hyödyntäkää organisaatiossanne olevaa osaamista laajemmin.
  5. Kanta-yhteensopivalla potilastietojärjestelmällä voit tehdä kirjaukset yhteisesti sovittuihin otsikkoihin rakenteisesti ja ohjelma hoitaa tietojen siirron asianmukaisesti Kantaan.
  6. Muista myös, että muutos on mahdollisuus. Tiedon läpinäkyvyys avaa terveydenhuollon salakieltä potilaille ja antaa mahdollisuuden uudenlaiselle vuorovaikutukselle ammattilaisen ja potilaan välillä.
Susanna Mattsson

KIRJOITTAJA Susanna Mattsson

Lisää samasta aihealueesta

Mediconsult - 02/07/2024

Mitä on häiriökysyntä – organisaatiolähtöisten toimintatapojen kallis hinta?

Häiriökysynnän erityisasiantuntija Hermanni Hyytiälä piti Hyvinvointialueiden Suomi -webinaarissa 16.5.2024 puheenvuoron ”Häiriökysyntä – organisaatiolähtöisten toimintatapojen kallis hinta”. Lue tiivistelmä Hermannin puheenvuorosta.

Lue lisää

Kiinnostuitko? Otathan yhteyttä.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse lectus odio, convallis ac enim eu, egestas mattis dolor. Sed vitae orci et erat consectetur euismod. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

  • Tarjouspyyntö
  • Lisätietoa ratkaisuista
  • Tilaa esite
  • Palaute
  • Jotain muuta