Blogi — Mediconsult

Sähköinen asiointi helpottaa ja tehostaa hoitohenkilökunnan arkea

Kirjoittanut Elina Yli-Erkkilä | 3. heinäkuuta 2017 klo 4.00.00

Sähköisten palvelujen avulla mahdollistetaan tietoturvallinen ja sujuva infrastruktuuri sähköisille lähipalveluille. Sähköinen asiointi helpottaa ammattilaisten työtä ja tehostaa organisaation toimintaa.

Asiakkaalle tämä tarkoittaa asiointia paikasta ja kellonajasta riippumatta – loppukädessä parempaa ja kattavampaa palvelua. 

KaPAn eli Kansallisen Palveluarkkitehtuurin rakentamisessa ensimmäisenä on valmiuteen saatu Suomi.fi-tunnistautuminen, joka korvaa muun muassa pankkien hallinnoiman Vetuman.

Suomi.fi-palveluun voivat julkisen puolen organisaatiot liittyä ilmaiseksi ja ilman käyttökustannuksia. Sähköisen tunnistamisen lisäksi palvelussa rakennetaan keskitettyä puolesta-asioinnin ratkaisua, jonka avulla voidaan hoitaa esimerkiksi alaikäisen lapsen tai ikääntyneen vanhemman asioita sujuvasti netissä.

Sen sijaan, että kaikki organisaatiot rakentavat oman tunnistamisen ja puolesta-asioinnin ratkaisunsa, ne voivat mahdollistaa käyttäjilleen asioinnin Suomi.fi-palvelun kautta.

Kansallinen infrastruktuuri on siis sote-valmiudessa. Kanta-palveluihin on jo alkanut kerääntyä dataa, jota saadaan liikuteltua ammattilaisten välillä.

Mutta miten tähän suhtautuvat ammattilaiset? Entä potilaat?

Tämän päivän potilaat etsivät tietoa netistä ja tulevat vastaanotolle eri nettisivuilta ja vertaistukiryhmistä keräämänsä tiedon kanssa. Hoitohenkilökuntaa järjestelemätön ja eri lähteistä tuleva infotulva voi kauhistuttaa. Koska potilas on tarjonnut tämän tiedon, ei sitä voi noin vain sivuuttaa.

On pohdittava, miten potilaan netistä ja vertaisryhmistä saama tieto ja kokemus omasta tilastaan saataisiin täydentämään lääkärin tai hoitohenkilökunnan näyttöön perustuvaa ohjeistusta. Näiden tulisi täydentää toisiaan sen sijaan, että ne kilpailisivat keskenään.

Tähän tähtää myös ODA-hankkeen (omat digiajan hyvinvointipalvelut) Omaolo-verkkopalvelu. Lue Omaolon kehittämisestä

Kun potilas antaa tietonsa sähköisesti lääkärin nähtäville, on data aina luotettavaa, yhdenmukaista ja helpompaa tulkita. Samalla voidaan valjastaa potilaan keräämä tieto ammattilaisen käyttöön.

Lue digitaalisten palveluiden tuomista hyödyistä leikkausosastolla ja virtsatietulehduksen hoidossa sekä tutustu myös muihin digitaalisista palveluista kertoviin asiakastarinoihimme