Soita meille: +358 10 524 5500

  • Seuraa meitä somessa:

fi / en

Post Fetaured Image

Sähköinen asiointi helpottaa ja tehostaa hoitohenkilökunnan arkea

Elina Yli-Erkkilä - 03/07/2017

Sähköisten palvelujen avulla mahdollistetaan tietoturvallinen ja sujuva infrastruktuuri sähköisille lähipalveluille. Sähköinen asiointi helpottaa ammattilaisten työtä ja tehostaa organisaation toimintaa.

Asiakkaalle tämä tarkoittaa asiointia paikasta ja kellonajasta riippumatta – loppukädessä parempaa ja kattavampaa palvelua. 

KaPAn eli Kansallisen Palveluarkkitehtuurin rakentamisessa ensimmäisenä on valmiuteen saatu Suomi.fi-tunnistautuminen, joka korvaa muun muassa pankkien hallinnoiman Vetuman.

Suomi.fi-palveluun voivat julkisen puolen organisaatiot liittyä ilmaiseksi ja ilman käyttökustannuksia. Sähköisen tunnistamisen lisäksi palvelussa rakennetaan keskitettyä puolesta-asioinnin ratkaisua, jonka avulla voidaan hoitaa esimerkiksi alaikäisen lapsen tai ikääntyneen vanhemman asioita sujuvasti netissä.

Sen sijaan, että kaikki organisaatiot rakentavat oman tunnistamisen ja puolesta-asioinnin ratkaisunsa, ne voivat mahdollistaa käyttäjilleen asioinnin Suomi.fi-palvelun kautta.

Kansallinen infrastruktuuri on siis sote-valmiudessa. Kanta-palveluihin on jo alkanut kerääntyä dataa, jota saadaan liikuteltua ammattilaisten välillä.

Mutta miten tähän suhtautuvat ammattilaiset? Entä potilaat?

Tämän päivän potilaat etsivät tietoa netistä ja tulevat vastaanotolle eri nettisivuilta ja vertaistukiryhmistä keräämänsä tiedon kanssa. Hoitohenkilökuntaa järjestelemätön ja eri lähteistä tuleva infotulva voi kauhistuttaa. Koska potilas on tarjonnut tämän tiedon, ei sitä voi noin vain sivuuttaa.

On pohdittava, miten potilaan netistä ja vertaisryhmistä saama tieto ja kokemus omasta tilastaan saataisiin täydentämään lääkärin tai hoitohenkilökunnan näyttöön perustuvaa ohjeistusta. Näiden tulisi täydentää toisiaan sen sijaan, että ne kilpailisivat keskenään.

Tähän tähtää myös ODA-hankkeen (omat digiajan hyvinvointipalvelut) Omaolo-verkkopalvelu. Lue Omaolon kehittämisestä

Kun potilas antaa tietonsa sähköisesti lääkärin nähtäville, on data aina luotettavaa, yhdenmukaista ja helpompaa tulkita. Samalla voidaan valjastaa potilaan keräämä tieto ammattilaisen käyttöön.

Lue digitaalisten palveluiden tuomista hyödyistä leikkausosastolla ja virtsatietulehduksen hoidossa sekä tutustu myös muihin digitaalisista palveluista kertoviin asiakastarinoihimme

Tutustu OmaSaga-etäpalveluratkaisuun

Elina Yli-Erkkilä

KIRJOITTAJA Elina Yli-Erkkilä

Lisää samasta aihealueesta

Mediconsult - 10/04/2024

Miten hallita häiriökysyntää digitaalisissa sote-palveluissa? Tule webinaariin 16.5.!

Sote-ammattilaisia ja -päättäjiä kiinnostava ja tavoittava, erinomaiset palautteet kerännyt webinaarisarja hyvinvointialueiden ajankohtaisista aiheista jatkuu. Seuraavassa osassa 16.5.2024 aiheena on ”Miten hallita häiriökysyntää digitaalisissa...

Lue lisää

Kiinnostuitko? Otathan yhteyttä.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse lectus odio, convallis ac enim eu, egestas mattis dolor. Sed vitae orci et erat consectetur euismod. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

  • Tarjouspyyntö
  • Lisätietoa ratkaisuista
  • Tilaa esite
  • Palaute
  • Jotain muuta