Blogi — Mediconsult

ODA-palvelut osaksi Kanta-palveluja – mistä on kyse?

Kirjoittanut Elina Yli-Erkkilä | 10. elokuuta 2017 klo 10.26.00

ODA-projektin (Omat Digiajan Hyvinvointipalvelut) sähköinen palvelukokonaisuus Omaolo tullaan julkaisemaan osana Kanta-palveluja. Mistä oikein on kyse?

Kanta-palveluihin tullaan liittämään vaiheittain uusia sähköisiä ominaisuuksia, jotka rakennetaan ODA-hankkeessa. Projekti on nyt siinä vaiheessa, että suunnitellaan miten ja missä vaiheessa uudet palvelut tulevat näkymään Kanta-palveluissa. Lisäksi mietinnän alla on, miten uusista palveluista tullaan viestimään, koska käyttäjille palveluita ei tulla julkistamaan ODA-palvelujen nimellä, vaan Omaolo-palveluna.

Miten projekti etenee jatkossa?

Projekti etenee pikkuhiljaa vaiheittain. ODA-palvelut halutaan testata huolella ammattilaisten ja pilottiasiakkaiden kanssa ennen palveluiden käyttöönottoa. Ensimmäisenä ODA:n minimitoteutuksen prototyyppi hengitystieinfektion oirearviosta otettiin kokeiluun Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen yhteispäivystyksessä Turussa. Prototyypin avulla kerätään palautetta sovelluksen toimivuudesta ja oirearviokyselyn sisällöstä niin terveydenhuollon ammattilaisilta kuin asiakkailtakin.

Syksyn mittaan testaamista jatketaan uusien pilottihankkeiden avulla ja kerätään lisää käyttäjäkokemuksia.

Mitä hyötyä ODA:n liittämisestä Kantaan on?

ODA-hankkeen keskeisin tavoite on luoda asiakaslähtöisemmät ja vaikuttavammat sote-palvelut. Nyt osana Kanta-palveluita asiakkaiden ja ammattilaisten elämä helpottuu entisestään, kun tulevaisuudessa sähköiset sosiaali- ja terveyspalvelut löytyvät yhden laajemman kokonaisuuden ja luotetun brändin Kanta.fi:n takaa.

Ensimmäiset tunnelmat pilottihankkeesta löydät täältä: https://oda-projekti.blogspot.fi/2017/06/aihetta-riemuun-vsshp-sai-flunssan.html.

Lue päivitettyä tietoa Omaolon kehittämisestä vuosina 2019-2021:

Lataa myös koostamamme checklist potilastietojärjestelmän hankintaan!