Verkkoajanvarauksen myötä Työterveys Wellamolle sekä Kangasalan ja Pälkäneen kunnille on tullut positiivista palautetta toiminnasta ja palvelusta.
Työterveys Wellamolla sähköinen ajanvaraus on ollut käytössä vuoden 2011 joulukuusta asti. Viime vuonna Työterveys Wellamon lääkäreille, sairaanhoitajille ja terveystarkastukseen varattiin sähköisesti aikoja yhteensä 12 047 kappaletta.
Kangasalan ja Pälkäneen kuntien asukkailla on ollut jo vuodesta 2013 alkaen käytössä verkkoajanvarausjärjestelmä, jolla he voivat varata aikoja sairaanhoitajan vastaanotolle, äitiys- ja perhesuunnitteluun, aikuisneuvontaan, röntgeniin ja lastenneuvolaan.
Selkokielinen ajanvarausjärjestelmä nostaa organisaation palvelutasoa
Mielikuvat organisaation toiminnasta syntyvät pitkälti arkisen kokemuksen pohjalta. Luotettavalla ja ymmärrettävällä ajanvarausjärjestelmällä pystyy helposti ja vaivattomasti parantamaan organisaation palvelutasoa ja asiakkaiden tyytyväisyyttä. Terveyden- ja hyvinvointipalveluiden sähköistä varausta pyritään jatkuvasti kehittämään toiminnan ja tuottavuuden sekä kansalaisen valtaistamisen vuoksi.
"Verkkoajanvaraus lisää Kangasalan ja Pälkäneen kuntien asiakkaiden omaa aktiivisuutta ja valinnanvapautta. Toiminnan tehostuminen säästää myös puhelinaikaa hoitajilta", sanoo Kangasalta vastaava avoterveydenhuollon osastohoitaja Susanna Kaisko.
Sähköisellä ajanvarauspalvelulla pyritään tehostamaan terveydenhuollon resurssien käyttöä. Jo annettujen aikojen siirtämiset ja perumiset aiheuttavat runsaasti hallinnollista työtä. Näiden toimintojen osittaisellakin automatisoinnilla voidaan saavuttaa merkittäviä ajansäästöjä ja palvelun tason paranemista.
Verkkoajanvarauksen avulla organisaatiolla on reaaliaikainen tieto
Asiakas näkee portaalissa tekemänsä ajanvaraukset sekä voi tarvittaessa siirtää tai poistaa varauksia. Internet-pohjainen ajanvarausjärjestelmä on käytettävissäsi kaikkialla missä on Internet-yhteys. Erityisesti ajanvaraukset, joihin ei liity akuuttia tarvetta tai kysymyksiä, sopivat hoidettavaksi verkossa. Mediconsult suunnittelee ja toteuttaa yritysratkaisut alusta alkaen tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa, jolloin saadaan asiakkaan tarpeita vastaava ratkaisu.
"Sähköisen ajanvarauksen käyttöönottoprosessi Työterveys Wellamolla eteni Mediconsultin kanssa sujuvasti niin yhteydenpidon, koulutuksien kuin määrittelyiden puolesta. Saimme palvelun käyttöön joulukuussa 2011 Lahden ja Nastolan toimipisteissä, ja huhtikuussa 2012 kaikkiin 12 toimipisteeseen. Noin puolet lääkärin puhelinajoista ja kiireettömistä vastaanottoajoista on sähköisesti varattavissa. Päivystysaikoja varataan edelleen puhelimitse. Mediatrin verkkoajanvarauksen kautta on mahdollisuus varata aikoja myös Lahden kaupunginsairaalan laboratorioon", sanoo Torikka.
Verkkoajanvarauksen avulla organisaatiolla on ajantasainen ja kattava tieto työntekijöiden, tilojen ja laitteiden vapaista, varatuista ja perutuista ajoista. Reaaliaikaista tilastointia on helpompi ylläpitää, kun ajanvaraukset pysyvät aina ajan tasalla helposti käsiteltävässä käyttöliittymässä.
"Asiakkaiden on helppo hahmottaa kaikki valittavissa olevat ajat vuorokauden ympäri. Ajanvaraus ei ole sidottu puhelinaikaan, mikä tuo teknistä sujuvuutta. Tulevaisuudessa yhteydenottopyyntöaikoja lisäämällä pystymme vähentämään soittoja entisestään", kertoo Kaisko.
Tutustu myös muihin asiakastarinoihimme: