Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiö Paimiossa kehittää lapsiperheille soveltuvia kuntoutuspalveluita. Säätiö otti käyttöönsä Mediconsultin asiakas- ja potilastietojärjestelmä Mediatrin sekä kuntoutuksen kurssienhallintaratkaisu Mediplanin kesällä 2017. Asiakastarinan kirjoitushetkellä järjestelmät ovat olleet käytössä noin vuoden.
MLL:n Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiön päätös yhteistyöstä Mediconsultin kanssa lähti tarpeesta saada moderni, sähköinen ja Kanta-palveluun yhteensopiva järjestelmä, johon ammattilainen voisi joustavasti dokumentoida kuntoutuspalvelut. Säätiön johtajan Katariina Pärnän mukaan Mediatri- ja Mediplan-ohjelmat vastasivat hyvin säätiön tarpeita. Säätiössä oli myös tarvetta erotella sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut sekä saada yhdistettyä työntekijöiden ja asiakkaiden ohjelmat niin, että arjen työ sujuvoituisi.
Käyttöönoton prosessi suunniteltiin huolella, ja henkilöstö oli lähtökohtaisesti motivoitunut uuden järjestelmän käyttöönottoon. Muutokset toki aina mietityttävät: kuinka omaksua uudet tavat kirjata, ovatko omat tekniset valmiudet riittävät tai tuottaako uusi järjestelmä lisäarvoa?
Haasteet hallintaan koulutuksella
Noin 80 henkilön kouluttaminen vaati paljon järjestelmällisyyttä ja aikataulujen hallintaa sekä kannustusta. Yhtä aikaa uuden järjestelmän käytön oppimisen kanssa piti myös ”poisoppia” aiemmat käytännöt.
”Päädyimme kouluttamaan omat pääkäyttäjät, jotka puolestaan luotsasivat oman henkilöstön järjestelmien saloihin. Tällä tavalla oma osaaminen syveni heti alussa. Toki eteen tuli haasteellisiakin hetkiä, mutta Mediconsultin väeltä saatiin apua joustavasti”, kertoo Pärnä.
Konkreettisia hyötyjä toimintaan
Perheiden ja kurssien ohjelmiin on helppoa liittää erilaisia resursseja, kuten tiloja ja välineitä. Nyt työryhmät voivat itse suunnitella töitään ja linkittää resurssit edelleen asiakkaiden ohjelmiin. Samoin esimiehet voivat auttaa resurssien järkevän käytön suunnittelussa. Vaikka työlistalla olisi yhtä aikaa vaikkapa yli 20 perhettä, mahdolliset päällekkäiset henkilö- tai tilavaraukset huomataan heti.
Kuntoutussäätiössä massatulostusominaisuus on nopeuttanut kirjausten arkistointia, ja yhteenveto-osuudet ovat helpottaneet palautteen kirjoittamista kuntoutuksen päätyttyä.
Kuntoutussäätiöläisten mukaan asiakastyön tapahtumat on helppo kirjata heti asiakastapahtuman jälkeen, ja näin varmistaa lainmukainen dokumentointi. Kun ohjelmaan kirjaudutaan henkilökohtaisella tunnuksella, hyvä tietosuoja ja -turva ovat taattuja. Lisäksi kirjauksesta jää aina kunkin ammattilaisen lokitieto, joten asia voidaan tarvittaessa tarkistaa myöhemmin.
Mitä jatkossa?
Uudet järjestelmät ovat Pärnän mukaan käytössä päivittäin: ”Moni työntekijä osaa jo hyödyntää järjestelmiä monipuolisesti, jolloin esimerkiksi kuntoutusohjelmien suunnittelu on nopeutunut. Kirjaaminen oli jo aiemminkin rutiinia, mutta nyt se on toivottavasti vielä enemmän positiivinen rutiini.”
Tutustu myös muihin asiakastarinoihimme: