• Seuraa meitä somessa:

fi / en

Post Fetaured Image

Case: Miten Siun sotessa rakennettiin yhteinen potilastietojärjestelmä sekä sähköisen asioinnin palvelut?

Elisa Nordvall - 18/10/2017

Päättäjien vielä pohtiessa valtakunnallisen sote-mallin lopullista muotoa on Suomen ensimmäinen järjestämislain mukainen sote-alue porskuttanut jo usean kuukauden ajan. Siun sotessa on yhdistetty 14 kunnan, 7 000 ammattilaisen ja 170 000 asukkaan sosiaali- ja terveyspalvelut sekä erikoissairaanhoito.

Pohjois-Karjalan uusi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämismalli Siun sote alkoi saada muotoaan jo keväällä 2014. Sote-alueen 14 kunnassa uskottiin alusta alkaen yhdessä tekemisen voimaan. Uusi kuntayhtymä perustettiin lokakuussa 2015 ja Siun sote käynnistyi virallisesti vuoden 2017 vaihteessa.

Yhteistyö alkoi jo vuosia sitten

Pohjois-Karjalan kunnissa on tehty pitkään yhteistyötä sosiaali- ja terveydenhuollon sektorilla, mikä helpotti Siun soten syntyä. Esimerkiksi jokaisen kunnan tietohallintotoiminnoista on jo 10 vuoden ajan vastannut kuntien yhteisesti omistama Pohjois-Karjalan tietotekniikkakeskus Oy.

Näin ollen kuntien tietotekniikkaratkaisut olivat jo valmiiksi yhteneväisiä. Koko alueen perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja osin myös sosiaalihuollon yhteinen potilas- ja asiakastietojärjestelmä Mediatri on ollut käytössä vuodesta 2011. Silti joka kunnalla oli omat potilasrekisterinsä, tietokantansa ja käytäntönsä, jotka integroitiin koko sote-alueelle.

Onnistumisen taustalla oli huolellinen suunnittelu ja tiivis yhteistyö järjestelmätoimittajan ja valtiollisten toimijoiden kanssa. Yhteistyöverkostojen merkitys korostui Kanta-palveluiden siirtämisessä kuntatoimijoilta Siun sotelle.

Yhtenäisen soten hyödyt heti näkyvissä

Ensivaiheen suurimpien säästöjen odotetaan syntyvän yhteisestä sote-hallinnosta sekä paljon palveluja käyttävien asiakkaiden auttamisesta entistä suunnitelmallisemmalla työotteella koko organisaation sisällä.

Siun sotea onkin rakennettu alusta lähtien asiakasta varten: ideana on, että tulevaisuudessa työntekijät etsivät asiakkaille parhaiten sopivan palvelun sen sijaan, että asiakkaat tekisivät sen itse. Yhteisen tietojärjestelmän ansiosta se on helpompaa kuin koskaan ennen.

Esimerkiksi Pohjois-Karjalan keskussairaalan päiväkirurgisella osastolla ajankäyttö on tehostunut, kun potilaat ovat voineet antaa esitiedot sähköisellä lomakkeella tietoturvallisesti kotikoneellaan eikä puhelinhaastatteluja ole tarvittu.

Muutos tuo aina haasteita

Lähtökohdat olivat Siun sotessa hyvät, mutta käynnistämisvaiheet ovat aina täynnä haasteita. Erilaisia työ- ja toimintakulttuureja yhdistäessä jonkun on aina opittava uusia tapoja ja opeteltava ulos vanhoista tottumuksista.

Alla olevalla painikkeella voit ladata käyttöösi uuden oppaamme, jossa kerromme miten sote-uudistus tulee vaikuttamaan muutos- ja kehitysjohtajien työhön, sekä millaisiin haasteisiin matkan varrella on syytä varautua.

Lataa muutosjohtajan opas sote-uudistukseen

Elisa Nordvall

KIRJOITTAJA Elisa Nordvall

Head of Marketing and Communication

Lisää samasta aihealueesta

Jussi Lehto - 11/06/2018

Näitä ominaisuuksia toivotaan sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmältä!

Osallistuimme maaliskuussa Sosiaalialan asiantuntijapäiville, jossa järjestimme osastollamme vierailleiden sosiaalihuollon asiantuntijoiden kesken äänestyksen asiakastietojärjestelmän parhaista ominaisuuksista. Koska sosiaalihuollon kentällä...

Lue lisää

Kiinnostuitko? Otathan yhteyttä.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse lectus odio, convallis ac enim eu, egestas mattis dolor. Sed vitae orci et erat consectetur euismod. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

  • Tarjouspyyntö
  • Lisätietoa ratkaisuista
  • Tilaa esite
  • Palaute
  • Jotain muuta