Soita meille: +358 10 524 5500

  • Seuraa meitä somessa:

fi / en

Post Fetaured Image

Oma Hämeelle uusi alueellinen asiakastietojärjestelmä SaaS-palveluna: valituksi tuli kotimaisen Mediconsultin Saga Sosiaalihuolto

Mediconsult - 14/12/2023

Kanta-Hämeen hyvinvointialue (Oma Häme) on valinnut alueelliseksi sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmäkseen Saga Sosiaalihuollon. Järjestelmän toimittaa kotimainen sote-alaan erikoistunut tietojärjestelmätoimittaja Mediconsult Oy.

Kilpailutus toteutettiin neuvottelumenettelynä ja se kattoi kaikki sosiaalihuollon palvelutehtävät: iäkkäiden palvelut, lapsiperheiden palvelut, lastensuojelu, perheoikeudelliset palvelut, päihdehuolto, työikäisten palvelut sekä vammaispalvelut. Hankinnan vertailuarvo on 1,7 miljoonaa euroa, joka kattaa neljä vuotta.

Asiakastietojärjestelmän hankinnan yhteydessä kilpailutettiin optiona myös kotihoidon ja laitoshoidon toiminnanohjausjärjestelmät ja sosiaalihuollon sähköiset asiointipalvelut hyvinvointialueen asukkaille. Nämä optiot Oma Häme voi ottaa käyttöönsä harkintansa mukaan.

Kilpailutus alkoi tämän vuoden helmikuussa ja hankintapäätös tehtiin lokakuussa. Kilpailutus käsittää 170 000 asukkaan väestöpohjan ja noin 2500 sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän käyttäjää, joista 1500 työskentelee kotihoidossa. Oma Häme aloitti toimintansa 1.1.2023 usean asiakastietojärjestelmän mallilla ja siirtyy kilpailutuksen kautta yhden asiakastietojärjestelmän malliin.

– Halusimme alueellemme valmisratkaisun kokonaispalveluna, koska haimme pitkäjänteistä kumppania, joka kantaa tuottamastaan ratkaisusta kokonaisvastuun. Hyvinvointialueen toimialueiden ja tietohallinnon tavoitteena on keskittyä pääsääntöisesti toimintaympäristön ja toimintaprosessien kehittämiseen –kokonaisvaltainen kumppanuus mahdollistaa tämän. Mediconsultin järjestelmä valittiin SaaS-ratkaisuksi, koska se on kokonaistaloudellisesti edullisin sekä muihin tarjolla oleviin järjestelmiin että nykyiseen usean järjestelmän malliin verrattuna, toteaa Oma Hämeen tietohallintojohtaja Toni Suihko.

Saga Sosiaalihuolto -asiakastietojärjestelmä on suomalaiseen soteen kehitetty ja kaikki kansalliset vaatimukset täyttävä valmisratkaisu. Siksi se on nopeasti käyttöönotettavissa.
– Tämän hetken suunnitelmien mukaisesti järjestelmä otetaan hyvinvointialueellamme käyttöön jo ennen kesää. Uskomme, että valittu asiakastietojärjestelmä tukee toimintamme yhtenäistämistä ja kehittämistä. Voimme lähteä yhteistyöhön luottavaisin mielin, Suihko jatkaa.

Saga Sosiaalihuollon avulla tuotetaan jatkossa sosiaalihuollon palvelut 1,8 miljoonalle kansalaiselle

Aiemmin Saga Sosiaalihuolto on tullut julkisen hankintamenettelyn kautta valituksi jo Pohjois-Pohjanmaan, Lapin, Keski-Suomen, Pirkanmaan ja Pohjois-Savon hyvinvointialueille. Yhteensä nämä viisi hyvinvointialuetta sekä Kanta-Hämeen hyvinvointialue edustavat lähes 1,8 miljoonan kansalaisen väestöpohjaa ja yli 26 000 asiakastietojärjestelmän käyttäjää.

– Kiitän Oma Hämettä laadukkaasti toteutetusta hankintaprosessista. Hyvinvointialueen itsenäisesti toteuttama hankintaprosessi toimittajan kokonaispalveluna tarjoamana SaaS-palveluna toimii hyvänä ja rohkaisevana mallina niille hyvinvointialueille, joilla nämä hankinnat ovat vielä edessä. Järjestelmä on toteutettu niin, että sen käyttäjiksi voivat hyvinvointialueen niin päättäessä liittyä myös alueen yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntarjoajat. Tämä mahdollistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden katkeamattoman palveluketjun myös julkisen ja yksityisen sektorin välillä, Mediconsultin toimitusjohtaja Tommi Salaspuro sanoo.

Mediconsultin sosiaalihuollon liiketoimintajohtaja Kristiina Moilanen
kiittää Saga Sosiaalihuollon valinneita hyvinvointialueita ja niiden sote-ammattilaisia luottamuksesta.
– On tärkeää, että kilpailutuksissa sote-ammattilaiset testaavat tarjolla olevia valmiita järjestelmiä eikä valintaa perusteta tulevaisuuden lupauksille. Oli myös ilahduttavaa lukea Oma Hämeen hankintapäätöksestä, että käyttöönottosuunnitelmastamme näkyy vahva ymmärrys sosiaalihuollon palveluprosesseista ja niiden vaikutuksista hyvinvointialueen toimintaan. Suomen soten ja sote-ammattilaisten arjen ymmärrys on Mediconsult Saga®️ asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden kehitystyön ytimessä, hän toteaa.

Mitä hyötyä Saga Sosiaalihuolto -asiakastietojärjestelmä tuo hyvinvointialueiden sosiaalihuollon ammattilaisille?

  • Yksi yhtenäinen järjestelmä mahdollistaa sujuvan tiedonjaon eri yksiköiden, palvelutehtävien tai tiimien sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten välillä. 
  • Alueellinen järjestelmä mahdollistaa myös paremman henkilökunnan liikkuvuuden eri palveluyksiköiden välillä, koska yhden järjestelmän mallissa käyttökokemus on yksiköstä tai palvelutehtävästä riippumatta sama.
  • Järjestelmän kautta ammattilainen pääsee käyttämään asiakastiedon arkistoa eli Kanta-palveluita. Kanta-palveluiden kautta ammattilaisilla on koko ajan reaaliaikainen asiakastieto käytettävissään. 
  • Järjestelmä sisältää myös asiakkaan historiatiedot, mikä auttaa ammattilaista ymmärtämään aiempaa paremmin asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita ja kokonaistilannetta. Tämä puolestaan helpottaa palvelutarpeen tunnistamista ja ohjausta oikeiden palveluiden pariin.   
  • Järjestelmä on selainpohjainen ja sitä voi käyttää missä ja milloin vain - myös mobiilisti. Näin asiakkaan tiedot ovat helposti ammattilaisen saatavilla siellä, missä asiakasta palvellaan ja palveluita suunnitellaan. 
  • Sosiaalihuollon yhtenäinen asiakastietojärjestelmä ohjaa ja auttaa käyttäjää kirjaamaan vaatimusten mukaisesti. Tämä vähentää kirjaamiseen kuluvaa aikaa ja mahdollistaa enemmän aikaa asiakkaille. 
  • Papereiden lähettäminen ja erillinen arkistointi jää historiaan, koska järjestelmä tarjoaa mahdollisuuden sähköiseen tiedonjakoon sekä sähköisen allekirjoituksen ja arkistoinnin.

Mitä uusi järjestelmä mahdollistaa sosiaalihuollon palveluita käyttäville hyvinvointialueen asukkaille?

  • Asukkaat pääsevät jatkossa näkemään omat sosiaalihuollon palveluihin liittyvät asiakastiedot OmaKannasta. Tähän asti omat tiedot ovat näkyneet OmaKannassa vain terveydenhuollon tietojen osalta.  
  • Sote-ammattilaisilla on aiempaa kattavampi ja reaaliaikainen näkymä asiakkaan tietoihin. Näin ammattilainen pystyy palvelemaan palveluita käyttäviä paremmin ja henkilökohtaisemmin.  

Lisätiedot medialle:

Oma Hämeen tiedote aiheesta

Lisää samasta aihealueesta

Mediconsult - 10/04/2024

Miten hallita häiriökysyntää digitaalisissa sote-palveluissa? Tule webinaariin 16.5.!

Sote-ammattilaisia ja -päättäjiä kiinnostava ja tavoittava, erinomaiset palautteet kerännyt webinaarisarja hyvinvointialueiden ajankohtaisista aiheista jatkuu. Seuraavassa osassa 16.5.2024 aiheena on ”Miten hallita häiriökysyntää digitaalisissa...

Lue lisää

Kiinnostuitko? Otathan yhteyttä.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse lectus odio, convallis ac enim eu, egestas mattis dolor. Sed vitae orci et erat consectetur euismod. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

  • Tarjouspyyntö
  • Lisätietoa ratkaisuista
  • Tilaa esite
  • Palaute
  • Jotain muuta