Soita meille: +358 10 524 5500

  • Seuraa meitä somessa:

fi / en

Post Fetaured Image

Asiantuntijana Mediconsultilla: Soten digitalisaatioon kannattaa satsata

Mediconsult - 15/05/2024

 

Asiantuntijana Mediconsultilla -juttusarja esittelee ammattilaisiamme, jotka kertovat omasta työstään ja Mediconsultin kulttuurista. 

Nora Jaatinen mediconsult

Nimi:  Nora Jaatinen
Työtehtävä: Digitaalisten palveluiden tuotepäällikkö
Tiimi:  Tuotehallinta
Koulutus:  Filosofian maisteri, terveystieteet,
tuotekehityksen erikoisammattitutkinto

Työura Mediconsultilla: 9/2013 alkaen

 

Millaisten asioiden parissa teet töitä eli mitä työsi pitää sisällään? 

Tehtäviini kuuluu digitaalisten palveluiden tuotehallinta. Pidän huolta, että kehittämisen tiekartta pysyy ajan tasalla ja siinä on huomioitu vastuutuotteitteni osalta asiakastarpeet. Koordinoin tuotekehitysprojekteja ja määrittelen uusia tuotteita ja ominaisuuksia. Edistän osaltani tuotteen viemistä onnistuneesti tuotantoon aina tuotesuunnittelusta ja -kehityksestä käyttöönottoon ja ylläpitoon. 

 Työskentelen esimerkiksi OmaSaga-palvelun ja Saga Verkkoajanvaraus -palvelumme parissa.

Olen työskennellyt digitaalisten palveluiden parissa Mediconsult-urani alusta asti. Minusta on hienoa olla mukana kehittämässä palveluita, jotka mahdollistavat osaltaan sote-asiakkaalle sujuvan ja miellyttävän tavan hoitaa terveyteensä ja hyvinvointiinsa liittyviä asioita

Mikä on työssäsi pinnalla juuri nyt?  

Sähköisen ajanvarausjärjestelmämme, Saga Verkkoajanvarauksen, hyvinvointialuelaajuiset käyttöönotot sekä OmaSagan kehittäminen sosiaalihuollon tarpeisiin, ja sen tulevat käyttöönotot.

Nimeä kolme parasta asiaa työssäsi.

Ehdottomasti parasta on digipalveluihin liittyvä yhteistyö huippuosaavien ja lämminhenkisten MCläisten kanssa.

Koen työni merkityksellisenä. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatioon kannattaa satsata: tällä sijoituksella on merkittävät hyödyt. Olen seurannut tämän alan kehitystä yli kymmenen vuotta: välillä on tuntunut, että asiat etenevät hitaasti, mutta sitten tapahtuukin ilahduttava loikka eteenpäin. Digitalisaatio on jatkuva prosessi, jossa ketterät toimintamallit ja yhteistyö tuovat parhaan lopputuloksen.

Meillä on valoisa toimisto meren äärellä. Siellä on erinomaiset työskentelymahdollisuudet, hyviä lounaspaikkoja ja aina kahvia ja välipalaa tarjolla. On mukavaa olla vaihdellen kotitoimistolla ja Ruoholahden työpisteellä.

Ketkä ovat tärkeimmät yhteistyökumppanisi? 

Teen yhteistyötä sekä hyvinvointialueiden että hyvinvointialueiden inhouse-yhtiöiden edustajien kanssa: yhteistyökumppaneitani ovat esimerkiksi ratkaisuarkkitehti, erityisasiantuntija, projektipäällikkö ja kehittämispäällikkö.

Sisäisesti teen tiivistä yhteistyötä muun muassa tuotekehityksen, myynnin, projektipäälliköiden ja ohjelmistoasiantuntijoiden kanssa. 

Mitä sinulle merkitsee sloganimme "Kestävää koodia kotimaiseen soteen"?

Olemme tuotetalo, joten vastuu tuotteista on jatkuvasti meillä. Kestävä koodi on kaiken ydin. Välillä pitää tehdä enemmän työtä, jotta se kantaa pidemmälle ja saadaan perustukset kuntoon.

Kestävä koodi tarkoittaa minulle muun muassa kustannustehokkuutta, jatkuvuutta ja pitkäaikaista asiakastyytyväisyyttä. Kotimaisuus on tärkeä arvo ja edistää läheistä yhteistyötä asiakkaiden kanssa. 

Onko jotain mitä muut eivät sinusta välttämättä tiedä tai eivät osaisi arvata?

Minulla on kaverini kanssa joka viikolle eri etätyöpäivien liikehaaste, jonka toteutumisesta raportoimme toisillemme. Esimerkiksi 50 kyykkyä tai kävelylenkki. Liikunta on muutenkin oleellinen osa arkeani ja jaksamiseni tuki. Kuulun treeniporukkaan, jonka kanssa juoksemme, teemme salitreeniä ja käymme kuntoportaissa. Harrastan myös hiihtoa ja laskettelua, joista jälkimmäisessä olen kilpaillut nuoruuteni. 

 

Digitaaliset palvelut Mediconsultilla

Tarjoamme laajan valikoiman kansalaisten digitaalisia palveluita hyvinvointialueiden ja yksityisten sote-toimijoiden käyttöön asukkaiden ja asiakkaiden asioinnin helpottamiseksi. Joku toivoo kaikki digitaaliset palvelut ja toiminnot kattavaa alustaa, toinen hakee keskitettyä ajanvarausjärjestelmää ja kolmas rajapintaratkaisuja.​ Me vastaamme tarpeisiin muun muassa sähköisellä asiointipalvelulla (OmaSaga), Verkkoajanvarauksella, Tekstiviestipalvelulla ja Itseilmoittautumisen rajapinnalla.

Digitaaliset palvelut ovat tärkeä osa soten palvelukokonaisuutta, eivät enää pelkkä lisäpalvelu.
Osana sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmämme Saga Sosiaalihuollon käyttöönottoa useat hyvinvointialueet saavat käyttöönsä moderneja digitaalisia palveluita myös sosiaalihuoltoon.

OmaSagan uusien toimintojen kautta hyvinvointialueen asukas voi muun muassa hakea sosiaalihuollon palveluja, tehdä ilmoituksia (esimerkiksi lastensuojelu- tai huoli-ilmoitus) ja ottaa yhteyttä sosiaalihuollon ammattilaiseen. Hän voi myös toimittaa sähköisesti suoraan sosiaalityöntekijälle omiin sosiaalihuollon palveluihinsa liittyviä tietoja ja seurata hakemuksensa käsittelyn tilaa reaaliajassa omasta näkymästään.

 

Sarjan aiemmat osat

Asiantuntijana Mediconsultilla: Kestävä koodi on ylläpidettävää

Asiantuntijana Mediconsultilla: Asiakaskontaktit ovat työn suola

Asiantuntijana Mediconsultilla: Pyrin tuomaan käyttäjien näkökulman esiin

Asiantuntijana Mediconsultilla: Fronttikoodarina näen heti työni jäljen

Asiantuntijana Mediconsultilla: Työhöni kuuluu varmistaa, että järjestelmä toimii halutulla tavalla ja vastaa asetettuja vaatimuksia

Asiantuntijana Mediconsultilla: Sormet syyhyävät jo seuraavien hyvinvointialue-käyttöönottojen pariin

Asiantuntijana Mediconsultilla: "Olen asiakkaan ääni Mediconsultin sisällä."

Asiantuntijana Mediconsultilla: ”Koen, että sosiaalityön asiantuntijuuttani arvostetaan ja tarvitaan”

Kiinnostuitko? Otathan yhteyttä.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse lectus odio, convallis ac enim eu, egestas mattis dolor. Sed vitae orci et erat consectetur euismod. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

  • Tarjouspyyntö
  • Lisätietoa ratkaisuista
  • Tilaa esite
  • Palaute
  • Jotain muuta